Jaterní dieta: Jaký si připravit jídelníček?

Jaterní dieta je velmi doporučovaná lékaři zpravidla při nemoci zatěžující naše játra. Přísný zákaz alkoholu – a nejlepšími přáteli nám jsou okorale kousky pečiva. Jak tato dieta funguje?

Jaterní dieta

Ne každá dieta je kvůli kilogramům navíc. Když se řekne slovo dieta, každý si hned představí šílené omezování v jídelníčku za účelem zhubnutí. Jsou tu také diety, které slouží k očistě našeho organismu. Odstraňují škodlivé látky, obnovují funkci důležitých orgánů nebo pomáhají zotavování po léčbě.

Právě do poslední léčebné kategorie patří jaterní dieta. Vhodná je především pro lidi, které dlouhodobě trápí nemoc jater. Jaterní dieta trvá dle závažnosti zdravotních problému od několika měsíců až po celý život.

Prevence jaterní diety

Jak již bylo zmíněno, lékaři jaterní dietu doporučují především při dlouhodobých potížích spojených s játrovým onemocněním. Střídmost v jídle i pití alkoholu je skvělou prevencí proti žloutenkám či mononukleóze.

Nemoc jater zpravidla zapříčiňuje nadměrná konzumace léků, alkohol či některé infekční nemoci. Nejčastěji je to právě mononukleóza či žloutenka, které se šíří velmi rychle.

Zdroj foto: Explode / Shutterstock.com

Nejčastější příznaky poškozených jater

  • bolesti hlavy, kyčlí a páteře,
  • nervozita, změny nálad, deprese,
  • alergie,
  • astma,
  • zažloutlé bělma,
  • artritida,
  • samomluva,
  • potíže při vyprazdňování,
  • křeče v oblasti břišní stěny,
  • zhoršené vidění,
  • lámající se a vroubkované nehty.

Hlavní příčiny onemocnění jater

  • příliš časté užívání léků,
  • nadměrná konzumace alkoholu,
  • infekční onemocnění.
Zdroj foto: mi_viri / Shutterstock.com

Jaterní dieta nejenom pro nemocné

Jaterní dieta není vhodná pouze pro nemocné pacienty. Prospěšná může být i zcela zdravému člověku. Naše játra jsou jedním z nejdůležitějších orgánů. Jsou uložena v horní části břicha a váží zhruba 1,5 kg. Barva jater je hnědočervená a jejich obsah se liší dle pohlaví. U žen je to zpravidla 1 398 ml a u mužů 1 830 ml. Mimo jiné jimi prochází krev ze žaludku, sleziny, slinivky břišní a střev. Každou jednu minutu našimi játry proteče 1,4 l krve, což stojí za to, abychom o ně pečovali.

Právě tohle vše vede k myšlence, abychom si někdy dopřáli pořádnou detoxikaci organismu od různých toxinů, alkoholu či zbytků jakýchkoliv léků, ať už jsou to doplňky stravy či obyčejný ibalgin. Jaterní dieta tak prospěje i zdravému člověku udržet se ve zdraví a kondici.

Co nejíst při jaterní dietě?

Nemocní pacienti musí tuhle dietu dodržovat několik měsíců, až roků. Dieta velmi zasahuje do našeho jídelníčku, a to především odstraněním živočišných i rostlinných tuků a bílkovin. Zapomeňte na koření, bujón, česnek či cibuli. Nevhodné je i čerstvé pečivo či smažená jídla. A především absolutně zakázaný je alkohol, který játra velmi zatěžuje.

  • tučná masa a uzeniny – bůček, vnitřnosti, zabíjačkové výrobky,
  • sádlo, máslo, paštiky,
  • konzervované výrobky,
  • smažená jídla,
  • celá vejce,
  • tučné mléko a mléčné výrobky,
  • tučné ryby (losos, makrela, kaviár, …),
  • čerstvé pečivo, pečivo z kynutého a listového těsta,
  • sladkosti – koláče, čokolády, oplatky, zákusky,
  • ostré koření – chilli, masox, ocet, sůl, pepř,
  • majonéza, tatarka, kečup,
  • nadýmavé a aromatické druhy zeleniny – okurka, česnek, cibule, květák, sterilovaná zelenina,
  • ovocné kompoty a marmelády,
  • kokos, ořechy, semínka a ovoce s malými zrníčky,
  • potraviny způsobující nadýmání – kroupy, tmavá rýže, luštěniny, silná káva, čokolády,
  • alkohol.

Pokud vám tuto dietu naordinuje lékař, berte všechna jeho doporučení velmi vážně. Pokud však o této dietě uvažujete čistě z očistných důvodů, měli byste se i tak poradit s lékařem a zjistit si, zda vám nemůže nějak dieta uškodit.

Zdroj foto: beats1 / Shutterstock.com

Jak připravovat jídlo při jaterní dietě?

Milovníci smaženého zde zůstanou s nenaplněnými chutěmi, jelikož toto jídlo nepřichází v úvahu. Vhodné jsou pouze vařené potraviny ve vodě, páře, bez tuku, soli či jiných dochucovadel. Skvělým pomocníkem při tomto druhu diety se může stát pomalý hrnec nebo tlakáč.

Potraviny pro jaterní dietu?

  • libové maso (kuřecí, krůtí, králičí, jehněčí, telecí a hovězí apod.),
  • ryby – kapr, filé, sardinky,
  • kvalitní uzeniny – kuřecí a krůtí šunka, debrecínka,
  • rostlinné oleje (olivový, řepkový, slunečnicový, dýňový, makový, konopný …),
  • polotučné a nízkotučné mléko a mléčné výrobky,
  • zelenina – ideální je celer, mrkev, brokolice, rajčata, čínské zelí, patison, fazolové klíčky (mungo), červená řepa, zelené fazole, pórek, ředkvičky,
  • ovoce – borůvky, ostružiny, meruňky, broskve,
  • netučné celozrnné pečivo,
  • bylinky a koření – ne ostré – bazalka, petržel, pažitka, majoránka, bobkový list, kopřiva, medvědí česnek, kardamon, kmín, zázvor, rozmarýn, heřmánek pravý,
  • starší pečivo,
  • výrobky z tvarohového a bramborového těsta,
  • medový, řepný či ovocný cukr.
Zdroj foto: beats1 / Shutterstock.com

Jaterní dieta jídelníček

Pondělí

Snídaně: Domácí zdravé kaše / ovesné vločky s borůvkami (nepřidávejte cukr nebo polevy, jen ovesné vločky, nízkotučné mléko a borůvky!)

Svačina: ořechy, syrové nebo pečené, ne smažené na oleji (asi 1/4 a pohár)

Oběd: Středomořský salát

Občerstvení: Jeden banán

Večeře: Hnědá rýže s grilovaným kuřecím prsíčkem

Úterý

Snídaně: Domácí guacamole na toastu (2 plátky – ale používejte pouze celozrnnou mouku bez přidaného cukru nebo jiných chemikálií)

Svačina: Dvě středně velká, ekologická jablka

Oběd: Domácí zeleninová polévka a quinoa s fazolovým salátem

Svačina: Jeden šálek nízkého obsahu tukový jogurt (pokud není dost, přidejte 1 celozrnné sušenky)

Večeře: Plněné papriky

Středa

Snídaně: Chia pudink s ovocem a půl lžíce medu

Svačina: šálek domácího popcornu (nepoužívat žádný olej / máslo!)

Oběd: Jeden lilek pečený se zeleninou

Svačina: mísu čerstvého ovoce (maliny, jahody, meruňky … cokoliv co máte)

Večeře: grilované tofu špízy

Čtvrtek

Snídaně: vaječná omeleta

Svačina: kousek čerstvého ovoce

Oběd: Čočkový salát se sázenými vejci

Svačina: Jeden šálek smoothie

Večeře: Velký plátek grilovaného nebo pečeného (bez oleje) divokého lososa, velikost jedné dospělé ruky, s listovým zeleným salátem. Nebo můžete místo toho použít své oblíbené ryby.

Pátek

Snídaně: Velký podíl nízkotučného jogurtu s ovocem nebo jiným čerstvým / zmrazeným ovocem

Svačina: Čerstvá zelenina (vyzkoušejte dvě mrkve nebo dvě okurky, syrové)

Oběd: Kuřecí zábal s nízkým obsahem tuku (jděte ještě zdravěji a místo mouky použijte hlávkový salát

Svačina: hrst ořechů a semen (cokoli jde, pokud nejsou smažené)

Večeře: míchaný salát (přidejte zeleninu jako rajčata, okurky, červenou cibuli, papriku, avokádo a smíchejte je spolu s trochou extravirinového olivového oleje) )

Sobota

Snídaně: Čerstvé ovoce a semena (jeden banán a šálek bobule NEBO dvě jablka a trochu pražených ořechů)

Svačina: Graham nebo žitné sušenky, hrst

Oběd: Domácí zeleninová polévka s tuňákovým salátem

Svačina: Jeden šálek nízkotučného jogurtu a bobulí

Večeře: pečená ryba s přílohou

Neděle

Snídaně: Nízkotučný tvarohový sýr na toastu (dva plátky)

Svačina: Dvě jablka nebo dva pomeranče nebo něco podobného

Oběd: Dušené zelené fazolky

Svačina: Šálek čerstvé zeleniny nebo vařeného květákového pyré

Večeře: Zelené fazole s pečenými kuřecími prsíčky

Pokud jde o to, co pít po celý den, bude se to trochu opakovat: voda je jediná věc, kterou si můžeme dovolit. Pijte šumivou vodu, pokud chcete trochu změnit, nebo přidejte čerstvé lístky máty nebo citronovou / limetkovou šťávu nebo plátky do vody, abyste chuť změnili.

Zdroj: liverfoundation.org

Mohlo by se Vám také líbit
Zanechte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.