Pomalý hrnec – tajemství poctivých polévek a prvotřídních masových pokrmů prozrazeno

Pravděpodobně jste už někdy slyšeli pojem „pomalý hrnec“ nebo „pomalé vaření“. Je možné, že vás to v dnešní, dosti hektické době, nijak zvlášť neoslovilo. Kdo by taky vařil pomalu, když času nikdy není nazbyt….

Uznávám, že moje tvrzení bude znít možná trochu paradoxně, ale pomalý hrnec je tu skutečně od toho, aby nám ušetřil práci i čas. Spoustu času. Představte si, že večer do něj vložíte kus hovězího masa, zeleninu a koření a půjdete v klidu spát. Ráno vás probudí lahodná vůně linoucí se z kuchyně. Zbývá jen rozmixovat omáčku, zjemnit ji smetanou a můžete svolat rodinu k obědu. Ne, nebojte, opravdu to není science-fiction, je to realita hrnce, zvaného pomalý.

Ještě pořád mi nevěříte? Pak se začtěte dál, povím vám o tomto „zázraku“ úplně všechno a přidám navíc i pár osvědčených receptů. I já byla kdysi nedůvěřivá a už přes 10 let to s mým Crock-Potem táhneme vařením společně.

Zdroj foto: New Africa / Shutterstock.com

Historie je učitelkou života

Jako vždy začneme úplně od počátků. Příprava jídla stylem „vše v jednom hrnci“, je metodou velmi starou. Vařil takto středověk, Vikingové, honosné dvory královské i skromné kuchyně prostého lidu. Rozdíl mezi bohatými a chudými a časovým obdobím byl pouze v použitých surovinách a v tom, zda pod hrncem hořelo ohniště, krb, kotel či rožeň. Na „zkrocení ohně“, a vaření v jednom hrnci na prvním domácím sporáku, si lidstvo muselo počkat až do roku 1834. 

V roce 1902, se ve Spojených státech, narodil kluk jménem Irving Nachumsohn Naxon, jemuž jeho babička, původem z Litvy, často vypravovala o zvláštní přípravě pokrmu, zvaného „šoulet“, který se podával na tzv. „Šabat“, jenž je dodnes největším židovským svátkem. Ten začínával vždy v pátek po západu Slunce a končil v sobotu s východem první večerní hvězdy. Až potud by to nebylo nic divného, jenže s tímto svátkem byl spojen zákaz mnoha běžných aktivit, mezi něž patřilo i zapalování a zhášení ohně.

Invingova babička, aby dostála tomuto přikázání, chodila pravidelně v páteční podvečer do nedaleké pekárny,  kde v peci, působením konstantní teploty, nechávala pomalu táhnout šoulet až do sobotního dopoledne, než se rodina sešla ke stolu.

Od nápadu jen krůček k realitě

O několik let později převedl Irving Naxon princip „babiččina vaření“ do podoby malého hrnce, jenž využíval zejména na přípravu fazolí. Hrnec nazval Naxon Beanery a v lednu roku 1940 si tento svůj vynález nechal dokonce i patentovat.  Uplynulo dalších 30 let a patent od něj odkoupila americká firma Rival, vyrábějící malé spotřebiče, která v roce 1971 uvedla na trh tento typ hrnce pod novým názvem Crock-Pot. Jeho cena byla stanovena na 25 dolarů a po velmi dlouhou dobu byla cenou konstantní.

Obliba Crock-Potu od samého začátku nabrala raketový růst zejména u amerických žen, a to především kvůli úspoře času, peněz i energie. Už během první poloviny 70. let se jich prodaly miliony kusů a ani později zájem neopadal. V roce 2002 proběhl průzkum, jehož výsledkem bylo, že 80% amerických domácností v tu dobu vlastnilo alespoň jeden exemplář pomalého hrnce.

Značka Crock-pot je tedy již téměř 50 let průkopníkem elektrického vaření v jediném hrnci. Při klasickém způsobu se musí jídlo nejen hlídat a míchat, ale většinou se při něm ušpiní i spousta dalšího nádobí. Pomalý hrnec vše řeší za vás.

Princip vaření v pomalém hrnci

Princip zhotovení pokrmů v Crock-Potu spočívá v pomalém vaření o teplotě těsně pod bodem varu (cca 95 stupňů). Nízká teplota zachovává v potravinách více živin a vitamínů, jež by se při běžné přípravě spolehlivě zničily. Z pokrmu se během přípravy odpařuje jen naprosté minimum vody, proto nehrozí jeho připálení.

Zdroj foto: Ekaterina Bratova / Shutterstock.com

Pokrmy pro gurmány i dietáře

Při vaření v pomalém hrnci si přijdou na své vyznavači „kalorických bomb“, stejně tak jako příznivci zdravé stravy nebo lidé mající různá dietní omezení. Skutečnost, že chuťově dokonalé jídlo vyžaduje precizní základ, ví každý dobrý kuchař. Je to také jeden z důvodů, proč cenově dražší typy pomalých hrnců disponují vytahovací nádobou, většinou použitelnou na všechny druhy sporáků a trub. V něm si před samotným vařením připravíte kvalitní základ (cibulový, zeleninový, případně jak jste zvyklí). Klasicky na něm orestujete maso ze všech stran, přidáte potřebné ingredience, zalijete malým množstvím tekutiny a vnitřní nádobu posadíte do topné jednotky. A pak už jen zvolíte požadovaný stupeň varu, nastavíte čas a hrnec už dál vše obstará sám.

Pokrmy, jež vyžadují následné zahuštění (např. omáčky, výpeky apod.), zahustíte přímo v pomalém hrnci a necháte dostatečně provařit (30-40 minut). Některá masa, jako například pečeně – kuřata, kačeny, sekaná, výpečky, bůček apod., lze dát dodatečně na 10-15 minut do trouby dopéct tzv. „na kůžičku“. Výsledek masa pečeného v pomalém hrnci předčí veškerá vaše očekávání a udělá z vás hvězdu kuchyně.

Co všechno se může v pomalém hrnci připravovat?

Podle hesla „žádný učený z nebe nespadl“, vyžaduje i vaření v tomto hrnci trošku cviku. Vše je potřeba si odzkoušet a po krátkém čase bude tento přístroj váš největší kuchyňský pomocník.

V hrnci můžete připravit např.:

  1. poctivé, silné vývary jako od babičky,
  2. omáčky všeho druhu,
  3. nejrůznější druhy masa na všechny způsoby – maso vcelku i naporcované bude vždy měkké,
  4. zeleninové pokrmy,
  5. zapečená jídla – rizota, lasagne, těstoviny, brambory,
  6. sladké dezerty i koláče,
  7. marmelády, povidla, čatní.

Vše se odvíjí od vaší kreativity a chuti objevovat další nápady a způsoby.

Zdroj foto: Robyn Mackenzie / Shutterstock.com

Délka vaření a spotřeba energie

Doba přípravy pokrmů závisí na použitých surovinách. Zpravidla se čas pohybuje od 2 do 12 hodin. S tímto je spojena jedna z nejčastějších otázek, a tou je spotřeba elektrické energie. Dlouhé vaření automaticky neznamená vysokou spotřebu energie. Opak je pravdou. Tyto hrnce mají nízký příkon (160 až 250 W), jenž je ve srovnání s elektrickou troubou se 4000 W či varnou deskou, která disponuje 7000 W, úplně zanedbatelné množství. Dle vašich domácích tarifů pak lehce zjistíte, kolik vás hodina provozu bude stát. V době, kdy jsem tuto informaci zjišťovala já, vycházela spotřeba zhruba 1 Kč na 1 hodinu provozu.

Bezpečnost pomalého hrnce

Další často kladenou otázkou bývá bezpečnost pomalého hrnce, zvlášť v době, kdy pracuje bez dozoru. Pomalý hrnec hřeje ode dna, ale tím, že stojí na nožičkách, nezvyšuje teplotu prostředí okolo sebe, ani teplotu podkladu. Topné těleso zabudované na spodní části využívá nízkého napětí, takže požáru se není třeba bát. Ale i tak je vhodné zajistit mu „vlastní místečko“ tak, aby měl kolem sebe alespoň 15 cm volného prostoru. Vyzkoušejte si zpočátku vaření pouze za vaší přítomnosti, ale uvidíte, že si hrnec u vás brzy získá důvěru a budete ho beze strachu nechávat i bez dozoru.

Není se čeho obávat. Při správném použití tohoto zařízení odpadá míchání, dolévání tekutin, nutnost nahlížení do hrnce, zvyšování či snižování teploty a také striktní dodržování času varu. Pod poklicí se netvoří nebezpečná pára a po skončení přednastavené doby vaření, disponuje většina hrnců programem udržování stabilní teploty pokrmu (až 4 hodiny). V pomalém hrnci lze vařit i bez tuku, s minimem soli či koření.

Zdroj foto: Devrim PINAR / Shutterstock.com

Jednotlivé části hrnce

Pomalý hrnec není složité zařízení.
Skládá se z těchto částí:

  • Z kulatého, oválného nebo hranatého vnitřního hrnce. Nejčastěji jde o kameninu, keramiku, litinu či jiný kov s nepřilnavým povrchem. Materiál je důležitý pro udržování teploty i po dohotovení pokrmu. Řadu z nich lze umývat v myčce a používat v troubě i všech typech sporáku. Vždy si tento údaj ověřte ještě před zakoupením hrnce, aby pak splňoval vaše předpoklady a možnosti. Některé levnější typy hrnců nemají vnitřní nádobu oddělitelnou od topné základny, což vyžaduje „trošku komplikovanější“ přípravu či kompletaci pokrmů.
  • Poklice bývá skleněná, u starších typů keramická. Její dobrá přilnavost zabraňuje úniku vodních par a tím zůstává jídlo lahodně šťavnaté. Je dobré vybírat hrnce s těžšími pokličkami. Novější typy mívají poklice i uzavíratelné (pro případ převážení hrnce) nebo vybavené míchací metlou.
  • Vnitřní nádobu umisťujeme do topné jednotky, která je nejčastěji kovová a velmi odolná. Na ní najdeme i ovládací knoflíky pro zapnutí a vypnutí a nastavení teploty vaření (stupeň I. a II.) a časovač doby vaření, u elektronických variant knoflíky nahrazuje digitální displej. Z této jednotky vede i elektrický kabel do zásuvky.

Výběr pomalého hrnce

Při nákupu je třeba se zaměřit na několik důležitých kritérií. Dostatečný příkon bývá kolem 250 W. Zbytečně vysoké hodnoty zrychlují vaření, což v případě pomalého hrnce může být kontraproduktivní a navíc se vysoký příkon projeví na spotřebě energie. Podstatnou roli při výběru hraje velikost hrnce, použitý materiál, odnímatelnost vnitřní nádoby a samozřejmě prověřený výrobce. Trošku vám s výběrem pomůžeme níže uvedenými radami.

Počet vařených porcí

Při výběru vhodné velikosti pomalého hrnce je rozhodující počet vařených porcí. Proto je důležité zvážit následující dva aspekty:

  1. počet členů domácnosti,
  2. počet dnů, na kolik jste zvyklí vařit.

Z těchto dvou veličin už lehce odvodíte, potřebný počet vařených porcí.

V současné době jsou v nabídce hrnce v několika velikostech (od 2 do 7 litrů). Doporučovaný objem minimálního a maximálního zaplnění hrnce je od ½ do ¾ objemu. Vypočítejte si, kolik porcí hodláte průměrně vařit a podle přiložené tabulky lehce odvodíte vhodnou velikost hrnce.

Počet vařených porcí Doporučovaný objem hrnce
2-3 3 litry
3-4 4 litry
5-6 5 litrů
7-8 6 litrů

Zároveň je důležitá i informace, že velké kusy masa, jako třeba celé kuře či kachna, se vejdou jen do oválného hrnce o objemu minimálně 6 litrů. V případě menšího objemu hrnce je nutno maso naporcovat a rovnoměrně rozložit. Tvarově bývají pomalé hrnce kulaté, oválné nebo hranaté. Kulaté hrnce jsou nejvíce vhodné na polévky, pro přípravu mas jsou daleko vhodnější oválné, případně hranaté tvary.

Naše doporučení: dlouhodobě nejvíce prodávanou velikostí pomalého hrnce je 5,7 litru.

Ovládací prvky

Většina pomalých hrnců má 3 možnosti nastavení:

  1. nízký výkon – Low,
  2. vysoký výkon – High,
  3. režim udržování teplého pokrmu (Keep warm).

Stupně Low i High se stabilizují na stejné teplotě pod bodem varu. Rozdílem mezi oběma programy je rychlost, za jak dlouho této teploty dosáhnou. Stupeň Low většinou za 7-8 hodin a stupeň High za 3-4 hodiny. Největší část pokrmů se připravuje na výkon Low. Výkon High se využívá spíše na redukci omáčky poté, co jsme vytáhli ostatní suroviny ven. Časem, až si svůj hrnec „osaháte“, najdete i své vlastní způsoby využití tohoto programu.

Zdroj foto: Lighttraveler / Shutterstock.com

Délka přípravy pokrmů

Kromě nastaveného výkonu ovlivňuje délku vaření také typ použitých surovin, jejich teplota, velikost a síla, množství tuku, tekutin a také druh pomalého hrnce.

Tabulka průměrné doby přípravy různých druhů mas v pomalém hrnci

Druh masa Hmotnost v syrovém stavu Doba přípravy na Low Doba přípravy na High
Hovězí pečeně 1,4 až 1,8 kg 8 hod. 5,5 hod.
Hovězí dušené 1,4 kg 6 hod. 4,5 hod.
Drůbež (např. celé kuře) 2 až 2,5 kg 7,5 hod. 6,5 hod.
Vepřové zadní (velký kus) 2 až 3 kg 9,5 hod. 7,5 hod.
Vepřová plec 1,4 až 1,8 kg 6 hod. 5 hod.
Ryby 900 g 3,5 hod. 1,5 hod.


Naše doporučení:
nezkracujte dobu varu přepínáním mezi programy Low a High. Podstatně lepší chuti pokrmů dosáhnete pomalým varem. Výjimku tvoří například příprava zeleniny, při níž může extrémně dlouhou dobu varu, dojít k jejímu rozvaření.

Další dobře míněné rady

Ačkoliv vás ráno po probuzení nebo po příchodu domů ze zaměstnání přivítá neodolatelná vůně pokrmu, vytrvejte a nenazdvihujte pokličku, není-li to vyloženě nutné. V hrnci se udržuje dlouhodobě stabilní teplota a poodkrytím hrnce, je v tu ránu pryč. Pak zase bude trvat nějakou dobu, než se v něm potřebné teplo znovu naakumuluje. Platí pravidlo, že s každým otevřením hrnce se doba varu prodlužuje o půl hodiny.

Po dovaření pokrmu jej co nejdříve servírujte nebo co nejrychleji zchlaďte a dejte do lednice. Tato zvyklost by ale měla platit u jakéhokoliv způsobu vaření, neboť nejvíce bakterií se tvoří v pomalu chladnoucím pokrmu při teplotě 40-60 stupňů.

Pomalý hrnec není vhodný pro ohřev jídla. Ohřívání v pomalém hrnci je velmi pomalé na to, aby usmrtilo patogeny, které se v něm mohly dříve utvořit. Pro ohřev je ideální sporák, trouba, popř. mikrovlnná trouba.

Čištění a údržba pomalého hrnce

Pokud vlastníte pomalý hrnec s vyjímatelnou nádobou, je jeho čištění v podstatě hračkou. Určité potraviny (např. fazole, brambory, těstoviny apod.) však mohou zanechat na hrnci film od škrobu. Jeho čištění vám ulehčí ocet a preventivně proti těmto usazeninám působí vytření hrnce tenkou vrstvou olivového oleje před samotnou přípravou jídla.

Pozor! Máte-li kameninový hrnec, nikdy do horké nádoby nelijte studenou tekutinu, mohl by prasknout.

Ceny a druhy pomalých hrnců

Ceny dnešních pomalých hrnců se u nás pohybují od 500 do 5000 Kč. Liší se podle výrobce, materiálu, typu, velikosti a funkcí. Je dobré předem zvážit všechna pro a proti, zjistit si potřebné informace, abyste si nakonec vybrali typ pro vaši dlouhodobou spokojenost.

Kromě americké značky Crock-Pot, která je dodnes „number One“ mezi pomalými hrnci, se v průběhu času objevily ještě další značky, jako např. britská Russel Hobbs, anglická Morphy Richard, německá Klarstein, česká Tesla, nizozemský Tristar. Objevují se také privátní značky některých obchodních řetězců, např. značka SilverCrest. 

Zdroj foto: New Africa / Shutterstock.com

Oblíbené recepty z pomalého hrnce

Na závěr přidávám několik slíbených receptů. Doporučuji jejich vyzkoušení a taky odvahu nebát se různých experimentů s vlastními chutěmi. Pomalý hrnec je bezpečný a po seznámení se s pokyny výrobce vašeho hrnce, nejsou obavy na místě. Nepodceňujte důležitost vyhrát si se základem každého pokrmu, i když to trošku práce dá. Odměnou vám bude prvotřídní pokrm, na němž si pochutnáte vy i vaši blízcí.

Pomalá hovězí roštěná

Budeme potřebovat:

¾ kg roštěnce, sůl, pepř, olej, cibuli krájenou na kostičky, hladkou mouku. 

Maso nakrájíme na plátky o síle 2 cm, nenaklepáváme, ale jen rukou upravíme jeho tvar. Po obvodu uděláme několik mělkých zářezů, aby se maso nekroutilo. Plátky osolíme, opepříme a obalíme v hladké mouce. Na pánvi necháme rozehřát kousíček sádla nebo pár kapek oleje a maso na něm zprudka opečeme po obou stranách. Nebojme se maso „lehce přismahnout“ – tím nemyslím spálit, ale přípečky dodávají pokrmům chuť a bylo by škoda této vlastnosti nevyužít. Osmahnuté maso vyjmeme, do výpeku vložíme kostičky cibule a orestujeme je dosklovata. Opečené plátky masa vrátíme na cibuli, přilijeme trošku vývaru tak, aby maso bylo téměř ponořeno. Hrnec nastavíme na stupeň Low, časovač dáme na 5 hodin a máme 5 hodin času věnovat se jiným aktivitám. Poté si rozmícháme mouku v troše vody a přelitím přes cedník zahustíme masovou šťávu. Nyní je čas zvýšit stupeň na High a nechat ještě 30 minut provařit. Nakonec dochutíme solí a pepřem a můžeme v podstatě s jakoukoliv přílohou. Doporučujeme dušenou rýži.

Noční kachna v pomalém hrnci

Budeme potřebovat:

1 kachnu bez drobů, sůl, kmín, 1 dcl vody nebo bílého vína

Kachnu očistíme a naporcujeme, popř. necháme vcelku (podle velikosti vašeho hrnce), pořádně ji osolíme (i vevnitř) a okmínujeme. Solí ani kmínem nešetříme. Vložíme do pomalého hrnce a přidáme max. 1 dl vody nebo bílého vína. Kachna se bude péct na stupeň Low po dobu 12 hodin, proto je ideální zvolit noční dobu. Neotvíráme, nechutnáme, jdeme spát a ráno zažijete zázrak v podobě rozpadajícího se voňavého masíčka a vůně linoucí se až k sousedům. Pokud by někomu přišla kůžička málo vypečená, vložte ještě nezakrytou kachnu na 10 minut do klasické trouby.

Zdroj foto: TalyaAL / Shutterstock.com

Francouzský rillettes

Předem upozorňuji, že tento pokrm není nic pro dietáře. Gurmáni, ti si ale doslova přijdou na své. Rillettes je vyhlášenou francouzskou delikatesou. Je to něco jako vepřové maso v sádle, které se studené maže na chléb či toust. Pozor! Po jednom jediném ochutnání vzniká na této pomazánce těžká závislost.

Budeme potřebovat:
1 kg prorostlého vepřového (např. bůček nebo kombinace vepřového hřbetního sádla a plecka), 150 ml bílého vína nebo vody, 15 g soli, čerstvě mletý pepř.

Maso nakrájíme na kostičky o hraně cca 1×1 cm. Dostatečně prosolíme, opepříme a zalijeme vínem nebo vodou. Dáme na 8 hodin do pomalého hrnce na stupeň Low. Hotové, úplně rozměklé maso ještě více rozmělníme vařečkou či šťouchadlem na brambory. Nabíráme je i s výpekem do misek a necháme ztuhnout. Mažeme na chléb či toust.

Hovězí vývar „de luxe“

Na masové vývary je pomalý hrnec opravdovým specialistou. Pomalý, dlouhý var vytáhne z použitých surovin ty nejlepší chutě. Výsledkem bude vývar jako z dob našich babiček. Pravý, nefalšovaný, silný. Tento recept může sice urychlit tím, že vynecháte opékání kostí, masa a zeleniny. Není to úplně nutné, ale na druhé straně, když to uděláte, bude mít polévka podstatně lepší chuť a nebude se na ni tvořit šum ze sražených bílkovin a vy tu pěnu nebudete muset sbírat. Vývar bude křišťálově čistý. Podmínkou toho ale je, co největší absence míchání.

Budeme potřebovat:
hovězí žebírko na polévku, 1-2 hovězí kosti, 2 mrkve, petržel, celer, cibuli, česnek, koření (sůl, pepř, nové koření, bobkový list, černý pepř celý), 2 litry vody, polévkové nudle, zelenou petrželku a trošku oleje na zapékání zeleniny a masa.

Maso, kosti a očištěnou zeleninu vyskládáme na plech jemně vytřený olejem. Přidáme i přepůlenou cibuli a několik stroužků česneků. Toto vše necháme půl hodinky zapéct v troubě na 200 stupňů. Poté vše předěláme do pomalého hrnce, včetně všech přípečků, co by nám zůstaly na plechu. Teprve teď maso osolíme, opepříme, přidáme zbylé koření a hrnec posadíme do základny. Nastavte stupeň Low a časomíru na 10-12 hodin. A jdeme spát nebo se odebereme do práce. Nemícháme, neotevíráme. Po návratu polévku opatrně přecedíme a upravíme podle zvyklostí. Na talíři ji pak nezapomeneme posypat čerstvou zelenou petrželkou, protože ta vývarům velmi „sluší“.

Stejně tak můžeme připravit i kuřecí nebo slepičí vývar, s tím rozdílem, že u tohoto masa nastavíme časomíru na 5-6 hodin, u slepice raději na 10 hodin.

Zdravotní prospěšnost dlouhých vývarů je léty prověřená. Nejenže zahání viry a bakterie, ale značně posiluje vlastní obranyschopnost organismu a dodává tělu sílu. V dávných dobách, kdy ještě ženy rodily doma, byl silný slepičí vývar prvním poporodním pokrmem rodičky, aby co nejrychleji nabrala sílu a zotavila se. V dnešní, neméně těžké době, bychom měly tyto vývary rovněž často zařazovat do svého jídelníčku. A s jejich přípravou nám velmi pomohou právě pomalé hrnce.

Zdroj foto: Miyao / Shutterstock.com

Zanechte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Používáním stránky souhlasíte s používáním cookies potřebných pro správného fungování webstránky, marketingové a analytické účely Souhlasím Více informací