Poctivá hrachová polévka nejen zasytí, ale prospěje vašemu srdci a psychice víc, než si myslíte

Hrachová polévka patřila po celá staletí do klasického fondu lidové kuchyně. Hojně se vařívala ve venkovských chaloupkách jako „jídlo chudých“. Byla levná, ale spolehlivě dokázala zasytit, zahřát, dodat sílu i posílit zdraví.

V dnešní době se její obliba stáhla trošku do ústraní. Pro mnohé je sice dále vyhledávanou přesnídávkovou polévkou, a již dávno ne výsadou chudých. Právě naopak, často bývá součástí menu luxusních restaurací a v mnohých rodinách je po rybí polévce druhou nejčastější volbou štědrovečerního menu.  

Zdroj foto: GreenArt / Shutterstock.com

Na školní hrachovou polévku zapomeňte

Nemálo lidí ale tuto polévku, zřejmě po neblahých zkušenostech ze školních jídelen, definitivně odepsalo.  O tom, že je to velká škoda, se vás dnes budeme snažit přesvědčit. Polévka uvařená podle našeho návodu je léty prověřenou a zdravou delikatesou, která s tou dřívější nemá vůbec nic společného. Pokud ji vyzkoušíte, jistě nám dáte za pravdu.

Hrachová není hrášková

V první řadě je třeba si ujasnit, že hrachová a hrášková polévka, není jedno a to samé. Rozdíl mezi nimi je zásadní. Zatímco hrachová polévka se vaří ze sušeného hrachu, hrášková vyžaduje čerstvý zelený hrášek nebo maximálně mražený.

Zdroj foto: Africa Studio / Shutterstock.com

Obsah tělu prospěšných látek

My si dnes povídáme o tradiční hrachové polévce vařené z hrachu suchého.

Hrách je sytou a vydatnou luštěninou, rozšířenou zejména v oblastech mírného klimatického pásma. U nás se pěstuje hrách setý, v odrůdě zelené a žluté. Chuťový rozdíl mezi nimi není žádný, barva plodu ale určuje barvu polévky. Hrách poskytuje tělu značné množství minerálních látek a vitamínů z řady B, dále draslík, niacin a kyselinu listovou. Prospívá velmi našemu srdci a nervové soustavě. Kardiaci by měli tuto potravinu často zařazovat do svých jídelníčků.

Dále hrách obsahuje železo, zinek, betakaroten, hořčík, vitamín E a taky vlákninu. Spolu se zeleninou a obilninami slouží jako kvalitní náhrada živočišných bílkovin, což ocení zejména ti, co masu příliš neholdují. K jeho dalším pozitivům patří prokázaný protizánětlivý účinek, tedy schopnost brzdit růst virů a bakterií. Předmětem výzkumů jsou i jeho proti rakovinové účinky.

Zdroj foto: Cartela / Shutterstock.com

Jak si poradit s nadýmavostí hrachu

Některým lidem způsobuje konzumace hrachu nebo luštěnin obecně, nadýmání. Původcem těchto obtíží jsou v luštěninách obsažené oligosacharidy. Odstranit nebo redukovat tento jev lze přidáním bazalky či saturejky přímo k vařenému hrachu. Anýz nebo koriandr jej zase činí lehčeji stravitelným.

Zdravotní benefity hrachu

Hrách je tedy doporučován zejména lidem se slabým srdcem, vadami chlopní, kardiomyopatií nebo ischemickou chorobou srdeční. Kromě toho příznivě působí i při nervozitě či jinak oslabené nervové soustavě, podrážděnosti, depresích, nespavosti a jiných funkčních poruchách. Do své stravy by jej pravidelně měli zařazovat i diabetici.

Zdroj foto: minadezhda / Shutterstock.com

Zásady při vaření hrachové polévky

A teď už zpět ke hrachové polévce. Ještě přidáme trošku teorie při jejím vaření.

Celý nebo půlený

Jak už jsme si napsali, hrachovou polévku vaříme z hrachu sušeného, zeleného nebo žlutého. Ten se prodává ve dvou druzích: buď hrách neloupaný, celý nebo loupaný, půlený. V podstatě je jedno, který z nich zvolíte, ale použití půleného hrachu má dvě nesporné výhody. Obě pramení z toho, že hrách je již zbavený slupky, proto se nemusí před vařením namáčet a taky se daleko lépe pasíruje. Pokud byste se rozhodli pro celý hrách, pak jej před vařením namočte do studené vody nejméně na 6-8 hodin, klidně i přes noc. Před vařením ale vodu slijte a nahraďte novou, značně tím snížíte nadýmavost hrachu.

Do vody k hrachu nezapomeňte dát vařit kousek mrkve a bylinky, u kterých jsme uvedli, že snižují nadýmavost, což je bazalka nebo saturejka. Pokud je nemáte, použijte alespoň oregano.

Zdroj foto: La Bella Studio / Shutterstock.com

Jíška a vývar

Další věcí, která do poctivé a tradiční hrachové polévky bezesporu patří, je jíška a vývar. Samozřejmě, že lze udělat tuto polévku v odlehčené verzi bez vývaru i bez jíšky, protože hrách polévku dokáže zahustit i sám o sobě, ale chcete-li vykouzlit pokrm hodný svátečního stolu, pak ji určitě použijte.

Důvody, proč se doporučuje zahuštění jíškou, jsou velmi prosté. Moukou nezahuštěná verze bude sice po zamíchání hustá, ale když ji necháte chvilku stát, povrch začne vodnatět. Děje se tak proto, že propasírované částice hrachu začnou klesat ke dnu. Jíška se s hrachem propojí a udělá jednotnou konzistenci, jejímž výsledkem bude dokonale krémová polévka, stejná jako kdysi vařívaly naše babičky.

Ty tam mimochodem taky dávaly jíšku, říkaly ji tehdy „zásmažka“, a to zejména z důvodu zvýšení sytosti a vydatnosti jídla. Životní styl našich předků byl úplně jiný než je ten náš, proto si mohli dovolit navyšovat kalorickou hodnotu pokrmu, zatímco my ji dnes spíše ubíráme. Ale každopádně pokrm jednou za čas zahuštěný jíškou, nikomu neublíží a podstatně zvýší chuťový zážitek.

Mixér nebo pasírování

Než přistoupíme k samotnému receptu naší polévky, ještě poslední zásada. Ano, žijeme ve 21. století a je samozřejmostí mít doma plno všelijakých kuchyňských pomocníků. Pro ulehčení práce s hrachem by se výborně hodil mixér. Ale pravá hrachovka je tak skvělá právě proto, že není mixovaná, ale pasírovaná. A to je to její kouzlo aneb, jak by řekly naše babičky, ruční práce, je zkrátka ruční práce. Konečné rozhodnutí však záleží jedině na vás.

Zdroj foto: Mariontxa / Shutterstock.com

Recept na poctivou hrachovou polévku

K tomu, aby se vaším domovem začala linout nezaměnitelná vůně hrachové polévky a po jídle zůstaly doslova jen dočista „vylízané“ talíře, je potřeba dodržet všechny fáze přípravy tohoto pokrmu.

Suroviny pro 4 strávníky

  • na polévku – 250 g sušeného, půleného hrachu, dále 1 litr i víc zeleninového nebo drůbežího vývaru, mrkev, zelené bylinky, česnek, majoránku, sůl,
  • na jíšku – 2 lžíce másla, 2 lžíce hladké mouky,
  • krutony.

Postup vaření

  1. Hrách přebereme, protože v něm mohou být různé nečistoty, zejména kamínky nebo příměsi jiných obilovin. Pak ho na cedníku pořádně propláchneme studenou vodou a dáme do hrnce, v němž se bude i vařit.
  2. Hrách zalijeme asi polovinou připraveného studeného vývaru (nemáte-li vývar, zvolte osolenou vodu). Přihodíme mrkev, snítku bylinek a trošku dosolíme (pozor – vývar někdy bývá i dost slaný)
  3. Přivedeme k varu a pomalu vaříme zhruba hodinku, než bude hrách měkký a než se tekutina vstřebá. Hrách nikdy nevaříme pod poklicí, protože pak má snahu bobtnat.
  4. Zhruba v polovině vaření, si začneme připravovat jíšku. V druhém hrnci rozpustíme máslo a přisypeme do něj mouku. Ihned vše promícháváme, protože mouka má tendenci se rychle pálit. Zhruba po minutce jíšku zalijeme zbylým vývarem (nebo osolenou vodou) a pečlivě mícháme. Přivedeme k varu a plamen zeslabíme. Provaříme alespoň 20 minut a mezitím by nám měl změknout i hrách.
  5. Z uvařeného hrachu odstraňte vyvařené bylinky. Hrách i mrkev propasírujte přes cedník do zahuštěného vývaru. Ideální je k tomuto účelu použít cedník-špičák nebo i tzv. pasírku, ale nemáme-li, postačí i klasický cedník
  6. Nyní už stačí jen polévku dochutit solí (je-li třeba), česnekem a rozemnutou majoránkou. Poté již nevaříme. Zbývá poslední krok a to přidat do polévky lžíci čerstvého másla a míchat, než se rozpustí a vstřebá.
  7. Polévku podáváme s krutony, které si vyrobíme ze starších rohlíků nebo toustového chleba opečeného na másle a celé dílo ozdobíme sekanou čerstvou petrželkou.
Zdroj foto: Olga Markova / Shutterstock.com

Děti a luštěniny

A nakonec ještě jedno doporučení. Ačkoliv je tato polévka plnohodnotným a zdravým pokrmem pro dospělé i děti, přesto bychom s podáváním luštěnin u malých dětí měli začít až kolem druhého roku věku. Jíst polévky, jako součást každého oběda, bychom ale měli děti zvykat hned od malička a my bychom se to měli znovu naučit zároveň s nimi. Vždyť od nepaměti se říkalo, že „polévka je grunt!“

Tak dobrou chuť!

2 komentáře
  1. Vilém říká

    I když vím, že je hrách velmi zdravý a výživný, používal jsem jej kvůli dlouhé době vaření sporadicky.
    Nedávno jsem ale v obchodě objevil hrachovou mouku. Je to český výrobek, je levná a bezlepková.
    Nyní ji používám velmi často, neboť uvařit polévku nebo hrachovou kaši je nyní otázka pěti minut.
    chuťově se mě to zdá stejné a najednu porci polévky mě stačí 1 žíce a na hrachovou kaši dávám 2 lžíce.

    1. pavel říká

      Tak pokud ma tato mouka stejne zdravotni benefity jako hrach….ptoc ne.

Komentáře jsou uzavřeny, ale trackbacks a pingbacks je otevřen.

Používáním stránky souhlasíte s používáním cookies potřebných pro správného fungování webstránky, marketingové a analytické účely Souhlasím Více informací