Krémová hrachová polévka: Jednoduchý recept

Hrachová polévka tvoří základ lidové kuchyně v Česku. Recept na hrachovou polévku je rychlý a jednoduchý, za to polévka výborně zasytí, zahraje a posílí zdraví.

V dnešní době se její obliba stáhla trošku do ústraní. Pro mnohé je sice dále vyhledávanou přesnídávkovou polévkou, a již dávno ne výsadou chudých. Právě naopak, často bývá součástí menu luxusních restaurací a v mnohých rodinách na vánoce, hned po rybě následuje vánoční hrachová polévka, která je druhou nejčastější volbou štědrovečerního menu.  

Domácí hrachová polévka uvařená podle našeho návodu je léty prověřenou a zdravou delikatesou, patří mezi nejoblíbenější polévky, pokud ji vyzkoušíte, jistě nám dáte za pravdu.

Hrachová polévka není hrášková

V první řadě je třeba si ujasnit, že hrachová a hrášková polévka, není jedno a to samé. Rozdíl mezi nimi je zásadní. Zatímco hrachová polévka se vaří ze sušeného hrachu, krémová hrášková polévka vyžaduje čerstvý zelený hrášek nebo maximálně mražený.

Hrach

Dnes je v centru naší pozornosti klasická hrachová polévka ze suchého hrachu.

Hrách je sytou a vydatnou luštěninou, rozšířenou zejména v oblastech mírného klimatického pásma. U nás se pěstuje hrách setý, v odrůdě zelené a žluté. Chuťový rozdíl mezi nimi není žádný, barva plodu ale určuje barvu polévky. Hrách poskytuje tělu:

  • značné množství minerálních látek,
  • vitamínů z řady B,
  • draslík,
  • niacin,
  • kyselinu listovou.
Hrách prospívá velmi našemu srdci a nervové soustavě. Kardiaci by měli tuto potravinu často zařazovat do svých jídelníčků, můžete třeba vyzkoušet hrachovou kaši.

Hrachová polévka – zdravotní benefity

Dále hrách obsahuje železo, zinek, betakaroten, hořčík, vitamín E a taky vlákninu. Spolu se zeleninou a obilninami slouží jako kvalitní náhrada živočišných bílkovin, což ocení zejména ti, co masu příliš neholdují. K jeho dalším pozitivům patří prokázaný protizánětlivý účinek, tedy schopnost brzdit růst virů a bakterií. Předmětem výzkumů jsou i jeho protirakovinové účinky.

Některým lidem způsobuje konzumace hrachu nebo luštěnin obecně, nadýmání. Původcem těchto obtíží jsou v luštěninách obsažené oligosacharidy. Odstranit nebo redukovat tento jev lze přidáním bazalky či saturejky přímo k vařenému hrachu. Anýz nebo koriandr jej zase činí lehčeji stravitelným.

Hrách je tedy doporučován zejména lidem se slabým srdcem, vadami chlopní, kardiomyopatií nebo ischemickou chorobou srdeční. Kromě toho příznivě působí i při nervozitě či jinak oslabené nervové soustavě, podrážděnosti, depresích, nespavosti a jiných funkčních poruchách. Do své stravy by jej pravidelně měli zařazovat i diabetici.

TIP: Fazolová polévka je také zdravou volbou. Vyzkoušejte chutné polévky na Tipio.cz

Zásady při vaření hrachové polévky

Celý nebo půlený hrách

Jak už jsme si napsali, klasickou hrachovou polévku vaříme z hrachu sušeného, zeleného nebo žlutého. V létě, kdy nám na zahradě roste čerstvý zelený hrášek, upřednostněte sezónní zeleninu, po zbytek roku je však nejvíce oblíbenou hrachová polévka ze žlutého hrachu. Ten se prodává ve dvou druzích: buď hrách neloupaný, celý nebo loupaný, půlený. V podstatě je jedno, který z nich zvolíte, ale použití půleného hrachu má dvě nesporné výhody:

  • hrách je již zbavený slupky, proto se nemusí před vařením namáčet,
  • loupaný hrách se mnohem lépe pasíruje.

Do vody k hrachu nezapomeňte dát vařit kousek mrkve a bylinky, u kterých jsme uvedli, že snižují nadýmavost, což je bazalka nebo saturejka. Pokud je nemáte, použijte alespoň oregano.

Jíška a vývar

Další věcí, která do poctivé a tradiční hrachové polévky bezesporu patří, je jíška a vývar. Samozřejmě, že lze udělat tuto polévku v odlehčené verzi bez vývaru i bez jíšky, protože hrách polévku dokáže zahustit i sám o sobě, ale chcete-li vykouzlit sváteční hrachovou polévku, pak ji určitě použijte.

Důvody, proč se doporučuje zahuštění jíškou, jsou velmi prosté. Moukou nezahuštěná verze bude sice po zamíchání hustá, ale když ji necháte chvilku stát, povrch začne vodnatět. Děje se tak proto, že propasírované částice hrachu začnou klesat ke dnu. Jíška se s hrachem propojí a udělá jednotnou konzistenci, jejímž výsledkem bude dokonale krémová polévka, stejná jako kdysi vařívaly naše babičky.

Ty tam mimochodem taky dávaly jíšku, říkaly ji tehdy „zásmažka“, a to zejména z důvodu zvýšení sytosti a vydatnosti jídla. Životní styl našich předků byl úplně jiný než je ten náš, proto si mohli dovolit navyšovat kalorickou hodnotu pokrmu, zatímco my ji dnes spíše ubíráme. Ale každopádně pokrm jednou za čas zahuštěný jíškou, nikomu neublíží a podstatně zvýší chuťový zážitek.

Mixér nebo pasírování

Než přistoupíme k samotnému receptu naší polévky, ještě poslední zásada. Ano, žijeme ve 21. století a je samozřejmostí mít doma plno všelijakých kuchyňských pomocníků. Pro ulehčení práce s hrachem by se výborně hodil mixér. Ale pravá hrachovka je tak skvělá právě proto, že není mixovaná, ale pasírovaná.

rychlá hrachová polévka recept
Zdroj foto: Mariontxa / Shutterstock.com

Rychlá hrachová polévka – recept

K tomu, aby se vaším domovem začala linout nezaměnitelná vůně krémové hrachové polévky a po jídle zůstaly doslova jen dočista „vylízané“ talíře, je potřeba dodržet všechny fáze přípravy tohoto pokrmu.

Suroviny

Hrachová polievka

  • 250 g sušeného, půleného hrachu
  • 1 litr i víc zeleninového nebo drůbežího vývaru
  • mrkev
  • zelené bylinky
  • česnek
  • majoránka
  • sůl

Jíška do hrachové polévky

  •  2 lžíce másla
  • 2 lžíce hladké mouky

Na ozdobení a dochucení hrachové polévky si můžeme připravit krutony.

Postup

  1. Hrách přebereme, protože v něm mohou být různé nečistoty, zejména kamínky nebo příměsi jiných obilovin. Pak ho na cedníku pořádně propláchneme studenou vodou a dáme do hrnce, v němž se bude i vařit.
  2. Hrách zalijeme asi polovinou připraveného studeného vývaru (nemáte-li vývar, zvolte osolenou vodu). Přihodíme mrkev, snítku bylinek a trošku dosolíme (pozor – vývar někdy bývá i dost slaný)
  3. Přivedeme k varu a pomalu vaříme zhruba hodinku, než bude hrách měkký a než se tekutina vstřebá. Hrách nikdy nevaříme pod poklicí, protože pak má snahu bobtnat.
  4. Zhruba v polovině vaření, si začneme připravovat jíšku. V druhém hrnci rozpustíme máslo a přisypeme do něj mouku. Ihned vše promícháváme, protože mouka má tendenci se rychle pálit. Zhruba po minutce jíšku zalijeme zbylým vývarem (nebo osolenou vodou) a pečlivě mícháme. Přivedeme k varu a plamen zeslabíme. Provaříme alespoň 20 minut a mezitím by nám měl změknout i hrách.
  5. Z uvařeného hrachu odstraňte vyvařené bylinky. Hrách i mrkev propasírujte přes cedník do zahuštěného vývaru. Ideální je k tomuto účelu použít cedník-špičák nebo i tzv. pasírku, ale nemáme-li, postačí i klasický cedník
  6. Nyní už stačí jen polévku dochutit solí (je-li třeba), česnekem a rozemnutou majoránkou. Poté již nevaříme. Zbývá poslední krok a to přidat do polévky lžíci čerstvého másla a míchat, než se rozpustí a vstřebá.
  7. Hrachovú polévku podáváme s krutony, které si vyrobíme ze starších rohlíků nebo toustového chleba opečeného na másle a celé dílo ozdobíme sekanou čerstvou petrželkou.
TIP: Připravte si také pórkovou polévku, která vám bude také chutit.
Zdroj foto: Olga Markova / Shutterstock.com

Děti a luštěniny

A nakonec ještě jedno doporučení. Ačkoliv je tato hrachová polévka plnohodnotným a zdravým pokrmem pro dospělé i děti, přesto bychom s podáváním luštěnin u malých dětí měli začít až kolem druhého roku věku. Jíst polévky, jako součást každého oběda, bychom ale měli děti zvykat hned od malička a my bychom se to měli znovu naučit zároveň s nimi. Vždyť od nepaměti se říkalo, že „polévka je grunt!“

TIP: Připravte si tu nejlepší brokolicovou polévku. Vyzkoušejte ověřený recept.

Tak dobrou chuť!

Zdroj: cookingclassy.com


Další recepty na polévky

Mohlo by se Vám také líbit
2 komentáře
  1. Vilém říká

    I když vím, že je hrách velmi zdravý a výživný, používal jsem jej kvůli dlouhé době vaření sporadicky.
    Nedávno jsem ale v obchodě objevil hrachovou mouku. Je to český výrobek, je levná a bezlepková.
    Nyní ji používám velmi často, neboť uvařit polévku nebo hrachovou kaši je nyní otázka pěti minut.
    chuťově se mě to zdá stejné a najednu porci polévky mě stačí 1 žíce a na hrachovou kaši dávám 2 lžíce.

    1. pavel říká

      Tak pokud ma tato mouka stejne zdravotni benefity jako hrach….ptoc ne.

Zanechte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.