Neustálá únava: Jak proti ní bojovat a co je únavový syndrom?

Únava – pokles fyzické výkonnosti, vyčerpanost, ospalost – to vše jsou projevy únavy. Za neustálou únavou se mohou skrývat různé zdravotní komplikace a není třeba ji podceňovat.

Definice „únavy“ říká, že jde o nespecifický stav s celou řadou příčin a projevů. Stručně by se dalo říct, že pokud jsme delší dobu nepřetržitě vyčerpáni, pak je to nadměrná únava v pravém slova smyslu. V tom případě nemá cenu nečinně čekat, že tento stav zmizí sám od sebe. Budeme-li v boji proti únavě důslední, je velmi pravděpodobné, že náš život bude zase opředen dobrou náladou a životadárnou energií.

Únava – základní typy

Obecně se únava dělí na 3 základní typy:

  1. krátkodobá,
  2. dlouhodobá,
  3. chronický únavový syndrom.
  • Krátkodobá únava nebývá většinou nijak závažná. Nejčastěji se projevuje po větší fyzické nebo psychické námaze a obvykle postačí odpočinek či vydatný spánek a původní energie se nám vrátí v plné míře.
  • Dlouhodobá únava trvá více než 14 dní a nezbavíme se jí ani odpočinkem ani vydatným spánkem. Jsme trvale podrážděni, máme špatnou náladu a na svoje, ještě nedávné záliby, nemáme ani pomyšlení. Tento stav může ovšem zajít ještě dál, a my ztrácíme zájem o své přátele, rodinu, špatně se soustředíme a udržet pozornost u jediné věci, je nad naše síly. U tohoto druhu únavy můžeme pociťovat bolesti hlavy, svalů, žaludku, můžeme trpět nechutenstvím. Tento stav, označovaný také jako „vyčerpání organismu“, je již alarmující a není dobré jej podceňovat.
  • Chronický únavový syndrom je lékaři diagnostikovaný stav mimořádně vysilující únavy trvající déle než půl roku. Jde o vážné, multisystémové onemocnění, označované také zkratkou CFS.

Únava v těhotenství

Těhotenství je speciálním obdobím v životě ženy, kdy je neustálá únava přítomna každý den. Velká únava v těhotenství bývá u většiny žen během prvních 3-4 měsíců, avšak jsou i ženy, které jsou celých 9 měsíců extrémně unavené a jejich hlavním domovem je postel. Zde je však třeba myslet na to, že je to jen přechodné období, které skončí. Nadměrná únava v těhotenství je zapříčiněna velkými změnami v těle ženy, které si zvyká na nový stav.

chronická únava
Zdroj foto: fizkes / Shutterstock.com

Chronická únava – kdy jít k lékaři

Pokud se u vás každoročně opakuje jarní únava a víte, že potrvá jen jisté období, není potřeba navštívit lékaře. Důležité je dobře znát své tělo. Pokud by u vás opravdu převládala malátnost a chronická únava, sami budete vidět, že vaše tělo vám vypovídá službu.

Jsme rozumní lidé moderní doby a tak určitě sami dobře víme, že pokud naše únava, slabost, divné stavy, motání hlavy trvají dlouho, jsou intenzivnější, než kdykoliv předtím kdy byly, cítíme se oslabení, vyčerpaní, chybí nám energie na běžně vykonávané činnosti, omezuje nás to v životě a tento stav neupravila ani naše následující režimová opatření, pak je návštěva lékaře zcela na místě. Pokud by se ještě přidaly další příznaky typu jakékoliv bolesti, bolest celého těla, neustále zvýšená teplota a únava, potíže s dýcháním, poruchy spánku, nechutenství až nevolnosti, noční pocení, zduřelé uzliny atd., na nic nečekáme a okamžitě vyrážíme k lékaři.

chronická únava
Zdroj foto: fizkes / Shutterstock.com

Jak bojovat s únavou

Rozebereme si časté příčiny vedoucí k trvalé únavě. Zároveň vám poradíme, jak s nimi naložit.

Přejídání

Přejídání je snad nejčastějším důvodem únavy, pro mnoho lidí zároveň i důvodem nejméně pochopitelným. Po pozření velkého množství těžkého jídla, nějakou dobu cítíme euforii z plného žaludku, ale už po chvíli se dostaví silná, až nepřekonatelná únava po jídle a spánek. Abychom tomuto předešli, je potřeba si jídlo rozdělit do 3 menších denních dávek a jíst podle starého moudrého přísloví: „jez do polosyta….“.

Vůbec nejhorší „zlozvyk“, je jíst na noc. Spánek s plným žaludkem nepřináší odpočinek a rána pak mívají zcela opačný efekt. Jsme vyčerpaní, unavení a spaví. Vytvoření správného systému v jídle by mělo být to první, čemu bychom se měli věnovat.

Pitný režim

Druhou, velmi častou příčinou únavy, je nedostatek tekutin. Pití kvalitní vody je nutnost i v případě, že jste typ člověka, jenž málokdy pociťuje žízeň. Proto, pokud tomu nebrání zdravotní problémy (např. hypertenze), začněte každé ráno sklenicí vody, ideálně s citronem. Naše tělo se skládá ze 70 % vody a již její malý deficit vyvolává nejen únavu, ale i bolesti hlavy či poruchy koncentrace.  Optimální vypité množství vody za den je 2-3 litry v závislosti na věku a vytížení člověka. Ale i zde platí, že všeho moc škodí. Extrémní množství vody škodí ledvinám. Dobrým vodítkem dostatečně zavodněného organismu, je světlá barva moči.

Dobrým řešením je mít při sobě lahev s vodou a doplňovat ji pravidelně do těla. Držte se zásady, že co nevypijete v první polovině dne, už těžko doženete.

Cvičením proti únavě

Ačkoliv se to zdá nesmyslné, věřte, že vhodné cvičení bývá mnohdy jediným účinným lékem proti únavě. Prokrvení svalů a rozšíření cév je správným „nakopávačem“ životní energie. Takovým vhodným pohybem může být plavání nebo třeba pilates, což je pomalé cvičení se zaměřením na řízené dýchání. Únavou zatuhlé svaly uvolní i více dynamický strečink. Pokud je ale vaše únava tak silná, že vám brání vyjít z domu, pak zkuste pro začátek jednoduchý cvik vleže, který zaktivuje většinu vašich svalů:

Vleže na zádech s propnutýma nohama, mějte ruce volně podél těla, krční páteř protáhněte, ramena stáhněte směrem dolů. Nyní se zhluboka nadechněte a s výdechem zkuste zvednout obě nohy současně pár centimetrů nad podložku. Zopakujte jednou, dvakrát a postupem času přidávejte počet opakování a taky prodlužujte dobu, po kterou máte nohy nahoře.

Vitamíny proti únavě

Za únavou může stát i nedostatek některých vitamínů, zejména řady B a zinku. Ale dříve, než sáhnete po pilulkách, zkuste jeho přírodní formu. Kde vhodné vitamíny najít?

Vitamín B
Nejbohatším zdrojem jsou pivovarské kvasnice, ovesné vločky, celozrnné pečivo, ořechy, játra, obilniny, naklíčená pšenice a zelená listová zelenina, květák, okurky, špenát. Z ovoce pak švestky, pomeranče nebo banány.

Zinek
Zinek najdeme především v libovém mase, játrech, v mléku, ve vejcích a taky v mořských rybách. Méně cenným zdrojem zinku jsou pak oříšky, dýňová semínka, quinoa, tofu a luštěniny. Vzhledem k tomu, že hodnotnější zásoby zinku jsou živočišného původu, vegetariáni by raději měli využít zinek v podobě doplňků stravy.

Zdroj foto: Evan Lorne / Shutterstock.com

Vstávat a cvičit!

Pokud se ráno cítíte více unaveni, než když jste šli spát, můžete zkusit zdánlivě trošku drastickou, nicméně velmi efektivní metodu, kterou je studená ranní sprcha, popřípadě pořádná ranní rozcvička. Máte-li možnost alespoň 3x týdně sednout ráno na kolo a projet se 20 minut na čerstvém vzduchu, uvidíte, že únava bude brzy pryč.

Nápoj proti únavě

Nebyly bychom to ani my, kdybychom vám nedoporučili i jeden dávný nápoj, kterým se „nakopávaly“ už naše babičky. Na rozdíl od novodobých energy drinků, vám tento nezpůsobí ani závislost ani žádné zdravotní problémy, a přesto vám poskytne značnou dávku energie.

  • 1 čajovou lžičku medu, ¼ čajové lžičky soli a 300 ml vody – smícháme a vypijeme. Účinek je téměř okamžitý a opakovat můžeme dle potřeby.

Únava po covidu

Postcovidový syndrom se v součenosti skloňuje stále častěji. Postihuje mladé i starší a přináší dlouhodobé zdravotní problémy, kterých si na začátku nemusíme ani všimnout.
Těžší případy nakažení virem mají i větší následky. Naše imunita nedokáže ubránit všechny části těla, virus Covid-19 nejvíce postihuje plíce, srdce, játra a ledviny.

Mezi nejčastější příznaky, které signalizují postcovidový syndrom patří hlavně:

  • nadměrná únava, extrémní vyčerpání, chronický únavový syndrom,
  • bolesti kloubů, končetin,
  • rychlé zadýchání se i při fyzicky méně náročných aktivitách,
  • dlouhodobé bolesti hlavy, migrény, motání hlavy,
  • trávicí problémy, nevolnosti,
  • ztráta čichu, chuti trvající i po skončení nemoci,
  • kožní problémy, zhoršená pleť, vypadávání vlasů,
  • zjištěná cukrovka,
  • zvýšený krevní tlak,
  • psychické problémy, deprese, problémy se spánkem, úzkosti

Jak se dostat zase do normálu a získat alespoň nějakou kondici? Základem je pobyt na čerstvém vzduchu. Začít můžete pomalu, pozvolna, krátkými procházkami a postupně se snažit tento pobyt prodloužit.

Přestože vám mnohdy častá únava brání jít na procházku, zkuste se přemoct a dopřát si denně několik desítek minut pobytu na čerstvém, chladnějším vzduchu. Není-li to ve vašich silách, tak alespoň několikrát denně dbejte na dostatečné vyvětrání místnosti, v níž se zrovna nacházíte. Naučte se správně dýchat nosem, tím zapojíte také dolní části plic, ulehčíte srdci a únavě dáte sbohem. Příroda, les, čerstvý vzduch jsou nejlepším způsobem jak dobít energii.

Vyzkoušejte naše protiúnavová opatření, buďte v nich trpěliví a důslední. Nezačnete-li během tří týdnů pociťovat žádné zlepšení, nebo by u vás došlo ke zhoršení stavu, pak neváhejte a co nejdříve se svěřte se svými potížemi lékařům-specialistům.

Zdroj: webmd.com, nhs.uk


Další články na tému zdraví

Mohlo by se Vám také líbit
Zanechte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.