Za častou únavu a vyčerpání si mnohdy můžeme sami. Přitom jen stačí vědět, jak na to a budete jako znovuzrození

Definovat tak jednoduché slovo, jakým je „únava“, je až překvapivě složité. Únava se může projevovat poklesem fyzické výkonnosti v důsledku předchozího zatížení, ale úplně klidně může mít i projevy zcela jiné.

Aktuální definice „únavy“ říká, že jde o nespecifický stav s celou řadou příčin a projevů. Stručně by se dalo říct, že pokud jsme delší dobu nepřetržitě vyčerpáni, pak je to únava v pravém slova smyslu. V tom případě nemá cenu nečinně čekat, že tento stav zmizí sám od sebe, nýbrž je lepší vyhlásit mu válku. Budeme-li v boji proti únavě důslední, je velmi pravděpodobné, že během krátké doby se sama vzdá a náš život bude zase opředen dobrou náladou a životadárnou energií.

Zdroj foto: Lizavetta / Shutterstock.com

Základní typy únavy

Únava se dělí na 3 základní typy:

  1. krátkodobá,
  2. dlouhodobá,
  3. chronický únavový syndrom.

Krátkodobá únava nebývá většinou nijak závažná. Nejčastěji se projevuje po větší fyzické nebo psychické námaze a obvykle postačí odpočinek či vydatný spánek a původní energie se nám vrátí v plné míře.

Dlouhodobá únava trvá více než 14 dní a nezbavíme se jí ani odpočinkem ani vydatným spánkem. Jsme trvale podrážděni, máme špatnou náladu a na svoje, ještě nedávné záliby, nemáme ani pomyšlení. Tento stav může ovšem zajít ještě dál, a my ztrácíme zájem o své přátele, rodinu, špatně se soustředíme a udržet pozornost u jediné věci, je nad naše síly. U tohoto druhu únavy můžeme pociťovat bolesti hlavy, svalů, žaludku, můžeme trpět nechutenstvím. Tento stav, označovaný také jako „vyčerpání organismu“, je již alarmující a není dobré jej podceňovat.

Chronický únavový syndrom je lékaři diagnostikovaný stav mimořádně vysilující únavy trvající déle než půl roku. Jde o vážné, multisystémové onemocnění, označované také zkratkou CFS.

Zdroj foto: fizkes / Shutterstock.com

S neodeznívající únavou jděte včas k lékaři

Jsme rozumní lidé moderní doby a tak určitě sami dobře víme, že pokud naše únava trvá dlouho, je intenzivnější, než kdykoliv předtím kdy byla, cítíme se oslabení, vyčerpaní, chybí nám energie na běžně vykonávané činnosti, omezuje nás to v životě a tento stav neupravila ani naše následující režimová opatření, pak je návštěva lékaře zcela na místě. Pokud by se ještě k únavě přidaly další příznaky typu jakékoliv bolesti, teploty, potíže s dýcháním, poruchy spánku, nechutenství až nevolnosti, noční pocení, zduřelé uzliny atd., na nic nečekáme a okamžitě vyrážíme na středisko.

Zdroj foto: fizkes / Shutterstock.com

Bojujeme s únavou

Rozebereme si časté příčiny vedoucí k trvalé únavě. Některé důvody vás asi překvapí. Zároveň vám poradíme, jak s nimi naložit.

Stop přejídání

Přejídání je snad nejčastějším důvodem únavy, pro mnoho lidí zároveň i důvodem nejméně pochopitelným. A přesto je to tak. Po pozření velkého množství těžkého jídla, nějakou dobu cítíme euforii z plného žaludku, ale už po chvíli se dostaví silná, až nepřekonatelná únava a spánek. Abychom tomuto předešli, je potřeba si jídlo rozdělit do 3 menších denních dávek a jíst podle starého moudrého přísloví: „jez do polosyta….“.

Vůbec nejhorší „zlozvyk“, je jíst na noc. Spánek s plným žaludkem nepřináší odpočinek a rána pak mívají zcela opačný efekt. Jsme vyčerpaní, unavení a spaví. Vytvoření správného „systému v jídle“ by mělo být to první, čemu bychom se měli věnovat.

Zdroj foto: Dmytro Zinkevych / Shutterstock.com

Pijte vodu, co hrdlo ráčí

Druhou, velmi častou příčinou únavy, je nedostatek tekutin. Pití kvalitní vody je nutnost i v případě, že jste typ člověka, jenž málokdy pociťuje žízeň. Dobrým řešením je mít při sobě lahev s vodou a doplňovat ji pravidelně do těla. Držte se zásady, že co nevypijete v první polovině dne, už těžko doženete. Proto, pokud tomu nebrání zdravotní problémy (např. hypertenze), začněte každé ráno sklenicí vody, ideálně s citronem. Naše tělo se skládá ze 70% vody a již její malý deficit vyvolává nejen únavu, ale i bolesti hlavy či poruchy koncentrace.  Optimální vypité množství vody za den je 2-3 litry v závislosti na věku a vytížení člověka. Ale i zde platí, že všeho moc škodí. Extrémní množství vody škodí ledvinám. Dobrým vodítkem dostatečně zavodněného organismu, je světlá barva moči.

Dýchání čerstvého vzduchu

Přestože vám mnohdy únava brání jít na procházku, zkuste se přemoct a dopřát si denně několik desítek minut pobytu na čerstvém, chladnějším vzduchu. Není-li to ve vašich silách, tak alespoň několikrát denně dbejte na dostatečné vyvětrání místnosti, v níž se zrovna nacházíte. Naučte se správně dýchat nosem, tím zapojíte také dolní části plic, ulehčíte srdci a únavě dáte sbohem.

Zdroj foto: Zoran Zeremski / Shutterstock.com

Zapojení svalů těla cvičením nebo jednoduchým cvikem

Ačkoliv se to zdá nesmyslné, věřte, že vhodné cvičení bývá mnohdy jediným účinným lékem proti únavě. Prokrvení svalů a rozšíření cév je správným „nakopávačem“ životní energie. Takovým vhodným pohybem může být plavání nebo třeba pilates, což je pomalé cvičení se zaměřením na řízené dýchání. Únavou zatuhlé svaly uvolní i více dynamický strečink. Pokud je ale vaše únava tak silná, že vám brání vyjít z domu, pak zkuste pro začátek jednoduchý cvik vleže, který zaktivuje většinu vašich svalů:

Vleže na zádech s propnutýma nohama, mějte ruce volně podél těla, krční páteř protáhněte, ramena stáhněte směrem dolů. Nyní se zhluboka nadechněte a s výdechem zkuste zvednout obě nohy současně pár centimetrů nad podložku. Zopakujte jednou, dvakrát a postupem času přidávejte počet opakování a taky prodlužujte dobu, po kterou máte nohy nahoře.

Jezte hodně vitamínů

Za únavou může stát i nedostatek některých vitamínů, zejména řady B a zinku. Ale dříve, než sáhnete po pilulkách, zkuste jeho přírodní formu.  Kde vhodné vitamíny najít?

Vitamín B
Nejbohatším zdrojem jsou pivovarské kvasnice, ovesné vločky, celozrnné pečivo, ořechy, játra, obilniny, naklíčená pšenice a zelená listová zelenina, květák, okurky, špenát. Z ovoce pak švestky, pomeranče nebo banány.

Zinek
Zinek najdeme především v libovém mase, játrech, v mléku, ve vejcích a taky v mořských rybách. Méně cenným zdrojem zinku jsou pak oříšky, dýňová semínka, quinoa, tofu a luštěniny. Vzhledem k tomu, že hodnotnější zásoby zinku jsou živočišného původu, vegetariáni by raději měli využít zinek v podobě doplňků stravy.

Zdroj foto: Evan Lorne / Shutterstock.com

Vstávat a cvičit!

Pokud se ráno cítíte více unaveni, než když jste šli spát, můžete zkusit zdánlivě trošku drastickou, nicméně velmi efektivní metodu, kterou je studená ranní sprcha, popřípadě pořádná ranní rozcvička. Máte-li možnost alespoň 3x týdně sednout ráno na kolo a projet se 20 minut na čerstvém vzduchu, uvidíte, že únava bude brzy pryč.

Už totiž stará známá písnička radila, že: ráno tělo do pohybu dáme, aby se nám rozproudila krev. Když jsme v tom t

ak hned si zazpíváme, zpěv je přece ušlechtilý jev…..“.

Životabudič našich předků

Nebyly bychom to ani my, kdybychom vám nedoporučili i jeden dávný nápoj, kterým se „nakopávaly“ už naše babičky. Na rozdíl od novodobých energy drinků, vám tento nezpůsobí ani závislost ani žádné zdravotní problémy, a přesto vám poskytne značnou dávku energie.

►1 čajovou lžičku medu, ¼ čajové lžičky soli a 300 ml vody – smícháme a vypijeme. Účinek je téměř okamžitý a opakovat můžeme dle potřeby.

Vyzkoušejte naše protiúnavová opatření, buďte v nich trpěliví a důslední. Nezačnete-li během tří týdnů pociťovat žádné zlepšení, nebo by u vás došlo ke zhoršení stavu, pak neváhejte a co nejdříve se svěřte se svými potížemi lékařům-specialistům.

Zanechte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Používáním stránky souhlasíte s používáním cookies potřebných pro správného fungování webstránky, marketingové a analytické účely Souhlasím Více informací