Ryby na oběd: Proč byste ji měli jíst alespoň jednou týdně?

Abychom zůstali zdraví, je důležité mít vyvážený jídelníček. Do toho by samozřejmě měly patřit i ryby. Proto byste je neměli vynechávat, obsahují totiž řadu důležitých látek, které jsou pro náš organismus prospěšné.

Zdroj foto: Gaus Alex / Shutterstock.com

Prospěšnost zdraví

Konzumací ryb můžete předejít řadě zdravotních komplikací. Abyste se vyhnuli riziku kardiovaskulárních onemocnění jako je srdeční selhání, infarkt či třeba hypertenze, zařaďte do svého jídelníčku alespoň jednou týdně rybu. Chybu však neuděláte ani pokud si ji dáte dvakrát za týden, obzvláště pokud jí nahradíte méně zdravé maso jako je vepřové či hovězí. Je však třeba si rybu připravit zdravě, nikoliv tedy smaženou, v takovém případě většinu svých pozitiv ztrácí.

Omega-3 mastné kyseliny chrání srdce a udržují zdravé žíly, přičemž udržují krevní tlak a hladinu cholesterolu v normě. Rybí maso navíc snižuje riziko vzniku:

  • cukrovky druhého typu,
  • revmatoidní artritidy,
  • makulární degenerace,
  • některých druhů rakoviny i Alzheimerovy choroby.

Omega-3 mastné kyseliny jsou velmi důležité také v těhotenství pro správný vývoj dítěte.

Zdroj foto: Chatham172 / Shutterstock.com

Připravte si rybu zdravě

Aby naše tělo mohlo využít všechny prospěšné látky z ryb, je třeba ji správně připravit. Velmi oblíbeným způsobem přípravy je proto pečená ryba. Užijete si její chuť, přičemž se vyhnete zbytečným tukům.

Suroviny

  • 4 plátky mořské ryby (losos, treska, či jiná),
  • 4 citrony,
  • 4 stroužky česneku,
  • hrst čerstvých bylinek (kopr, pažitka, bazalka, koriandr),
  • menší červená cibule,
  • 4 lžíce olivového oleje,
  • sůl a pepř.

Postup přípravy

  1. Troubu rozpalte na 230 °C. Připravte si olej a rybu. Prsty olej vtírejte do kůže ryby, poté osolte a opepřete dle chuti.
  2. Citrony nakrájejte na tenké plátky, dvěma třetinami vyložte připravený pekáč.
  3. Plátky ryby nařízněte tak, abyste do nich mohli vkládat kolečka citronu. K rybě přidejte také nasekané bylinky a pomačkaný česnek.
  4. Takto připravené ryby vložte do pekáče.
  5. Pečte zhruba půl hodiny, aby se maso propeklo ve všech částech.
  6. Při podávání rybu zbavte kůže, ozdobte plátky červené cibule a podávejte s oblíbenou přílohou. K pečené rybě se skvěle hodí vařené brambory polité máslem s čerstvou pažitkou. Přidat můžete také lehký salátek z rajčat.

Možností, jak si připravit rybu, je celá řada. Jestliže vás tento druh masa zrovna neláká, zkuste ho nejprve v menší míře zakomponovat do jiných pokrmů. Rybu si můžete přidat na pizzu či do těstovinového salátu. Při nákupu se snažte vybírat ryby z ověřených chovů, které jsou udržitelné a nabízejí kvalitní ryby.

Při vaření ryby není třeba vymýšlet složité kreace, její chuť totiž skvěle vynikne pouze s bylinkami. Příprava tak není složitá, získáte jídlo plné prospěšných živin a podpoříte tak své zdraví.

Zdroj: globalnews.ca

Zanechte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Používáním stránky souhlasíte s používáním cookies potřebných pro správného fungování webstránky, marketingové a analytické účely SouhlasímVíce informací