Hýčkejme svoje chodidla a nedopusťme, aby nás bolela

S bolestivostí chodidel se za život setká až 80 % lidí.  Ve většině případů se nejedná o nic vážného, ale trápí-li nás tyto bolesti častěji či dlouhodobě nebo jsou-li výrazné, měli bychom zpozornět. Proč se tomu tak děje a co dělat, si řekneme v dnešním článku. 

Již Leonardo da Vinci řekl, že lidské chodidlo je stroj mistrovské konstrukce a umělecké dílo. Podívejme se tedy na to „dílo“ podrobněji. Chodidlo se skládá z 26 kostí obalených svalovou hmotou, jež měří téměř 6 metrů. Kromě toho se na něm nachází 107 vazů a 1,6 km žil, tepen a nervů. Pórů a potních žláz bychom na chodidle našli statisíce. Palec se skládá ze dvou kostí, ostatní prsty ze tří. Achillova pata je největší a nejsilnější šlachou celého našeho těla.

No, řekněte, neměl ten Da Vinci pravdu? A tato rozměrově nevelká konstrukce nás musí nosit celý život. A že jí tedy někdy nakládáme „pořádnou váhu“!

Zdroj foto: Africa Studio / Shutterstock.com

Chodidla jsou základnou našeho těla

Lidské chodidlo bychom mohli přirovnat k základům stavby domu. Na kvalitních základech celý dům stojí. Pokud budou základy špatné nebo se začnou bortit, je v ohrožení i celá stavba. A stejné je to s naším chodidlem.  Lidé se v 99 procentech rodí se zdravýma nohama. Od toho dne si je pak už jen a jen „kazí“, a do základní školy nastupuje už 35 % dětí s nějakou ortopedickou vadou. Se vzrůstajícím věkem vad přibývá ještě víc. Celých 50 % dospěláků má už s chodidly vážnější problémy.  Nejvíce nás trápí propadlá klenba nebo vbočený palec.

Zdroj foto: Kaspars Grinvalds / Shutterstock.com

Dětská noha potřebuje kvalitní obuv ve správný čas

U dětí je nejčastějším problémem a zdrojem bolestí, plochá noha, vyvolaná předčasným a příliš častým nošením obuvi. Dětem dnes běžně nasazujeme botičky již v době, kdy ony samy ještě vůbec nechodí, a k nošení obuvi tedy není žádný důvod. Jejich nohu poškozujeme také tím, že je nutíme nosit celé dny nějaké boty či bačkůrky. V neposlední řadě bývá příčinou špatného vývoje dětských nohou nevhodně zvolená obuv v době růstu nožních kostí.

Vzhledem k tomu, že dětská noha se vyvíjí až do 8 let, bylo by ideální dětem nazout první boty až v osmi letech. Toto je ale nereálné, proto podpořme zdraví jejich nožiček tím, že je budeme nechávat alespoň pár hodin denně běhat bosé, čímž výrazně přispějeme k tomu, že do dospělosti „vyšlápnou“ zdravými končetinami. Běháním a chozením na boso se v dětských nohou zcela přirozeně rozvíjí svalstvo, které zajišťuje stabilitu a rovnováhu celého těla.

Zdroj foto: Angela Luchianiuc / Shutterstock.com

Bolest chodidel je vždy varováním

Co dělat, když už jsme dospělí, nohy už nějak vyvinuty máme, a poslední dobou se čím dál častěji vracíváme domů se silnou bolestí chodidel? Odpočítáváme každičký krok k domovu, jen abychom si už konečně zuli boty a hodili nohy na stůl….

Nejčastější příčinou takových bolestí je nadváha v kombinaci s plochou nohou a špatně zvolenou obuví. Tato trojkombinace je pro vaše nohy naprosto devastující. Vzniklé bolesti jsou způsobeny trvalým stahem chodidlových svalů a bývají velmi nepříjemné a hlavně neustupující. Člověk, snažící si pomoct sám, ihned instinktivně najde na chodidle bolavou část ve snaze to „rozmasírovat“. Ale ať tře, jak chce, úleva nepřichází a pokud ano, tak jen na chvíli. Jakmile stoupnete na zem, bolest se vrací a vy propadáte naprostému zoufalství.

Jednoduchý trik proti bolesti chodidel

Co s tím? Zkuste jednoduchý trik, který obvykle bolest poměrně rychle zklidní.

Jak na to? Vzpomeňte si na hodiny tělocviku, kdy se chodilo běhat na závodní stadion tzv. „na známky“. Běh začínal ve startovacím bloku ze zákleku. A právě o ten záklek nám teď půjde také. Jedno koleno na zemi, druhé zdvižené, rukama se opíráme o zem. A nyní nadzvedneme tělo tak, aby se ruce země už nedotýkaly, a současně zdvihneme koleno, jež se opíralo o podlahu. Celou váhu přeneseme na přední část chodidla nohy, která se před chvílí opírala kolenem o zem. Pata zůstane ve vzduchu. Tímto způsobem protahujeme svaly nožní klenby celou naší vahou. Protáhnou se i hluboko uložené svaly, na něž bychom se masáží nikdy nemohli dostat. Po chvíli nohy prostřídáme a protáhneme stejným způsobem druhé chodidlo. Opakujeme několikrát za den.

Pokud vám toto cvičení přineslo alespoň částečnou úlevu, je šance, že si pomůžete sami. Je ale nutné se spolu s protažením zamyslet také nad svojí hmotností, nad obuví, do které denně uzavíráme své nohy a také nad případným zakoupením ortopedických vložek pro ploché nohy. Zde už by ale bylo rozumné, poradit se s ortopedem.

Ulevme chodidlům olejovou nebo hořčíkovou lázní

Svým chodidlům můžete také dopřát luxus v podobě uvolňující koupele, kdy do lavoru nalijete teplou vodu, přidáte oblíbený aromatický olejíček (doporučuji mátový, popř. z citrónové trávy)nebo epsomskou sůl s vysokým obsahem přírodního hořčíku. Tato sůl výrazně ulevuje bolestem svalů, kloubů, hlavy, zmírňuje psychické napětí, léčí nespavost a také otoky končetin způsobené hromaděním vody v těle. Vykoupejte v ní 2x týdně své nožky (stačí 10 minut) a jednou týdně si dopřejte i celkovou vanovou koupel v této soli. Výsledky se dostaví téměř okamžitě. Koupel těla má trvat 20 minut, do vany si přidejte 1,5 hrnku epsomské soli.  Ovšem POZOR!!! V žádném případě vodu nepít! Vnitřně užitá totiž působí silně projímavě.

Zdroj foto: Pearl PhotoPix / Shutterstock.com

Naše prababičky vsadily na octové zábaly

Babičky a prababičky léčívaly bolavá chodidla octovými zábaly. Bylo to v dobách, kdy neexistoval žádný Brufen ani Ibalgin a tak si musely nějak pomoct samy. Zkusme se jimi inspirovat a poskytněme našim nohám střídavě teplé a studené zábaly, které prý spolehlivě vytahují z těla záněty. Napusťme si dva lavory vodou. Jeden hodně teplou, druhý studenou a do obou přidejme po půl deci octa. Vezměme ručník a namočme jej nejprve do teplé vody. Přebytečnou tekutinu vymačkejme a ručníkem obalme celé chodidlo. Nechejme působit 5 minut a pak to samé udělejte se studenou vodou.

Uvolnění plosky nohou pomocí míčku

Odborně se tomu říká senzomotorická stimulace chodidel. Bude nám k tomu stačit obyčejný míček, lidově zvaný tenisák. Ten si položíme na zem, bolestivým chodidlem jej přišlápneme a přejížděním sem a tam zkusíme bolest „rozválet“.  Pro ty otrlejší z nás, je možnost míček nahradit PET lahví naplněnou ledovou tříští a válet nohu po ledu. Chlad bolest otupí a celá procedura má ještě jeden benefit. V případě, že vaše bolest již přechází do zánětu šlach, ledovou masáží můžete tomu předejít.

Silné a dlouhodobé bolesti řešme s lékařem

Tímto jsme se dostali k podstatně závažnějším příčinám bolestí chodidel, které již zcela neodkladně potřebují zásah lékaře. Jedním z důvodů je zánět šlach. Při něm nás bolí vějíř šlach odstupujících od paty a upínajících se na spodní stranu prstů. Příznaky mohou být velmi specifické, od potíží připomínající bolest Achillovky, až po bolest klenby při každém došlápnutí. Tento stav dobře znají sportovci, hlavně běžci. Každý zánět by měl vidět lékař, protože jím nemusí být postiženo pouze chodidlo, ale i kotník, nárt, lýtko, koleno, kyčel a s tím si opravdu není radno zahrávat. Takže, pokud bolest neustupuje i přes výše uvedené rady, s návštěvou praktického lékaře nebo ortopeda příliš neotálejte.

Zdroj foto: Charly Morlock / Shutterstock.com

Důvody, proč chodidla bolí, jsou různorodé

Možností, proč nás bolí chodidla, jsou desítky. Od banálních až po závažné. Na noze může bolet kterákoliv struktura – kostmi počínaje a vazy konče, a to, že jich je tam spousta, už jsme si řekli. Trápit nás může i pata a bolest z ní se pak přenáší do chodidla. Příčinou může být malinký výrůstek na patě, lidově zvaný patní ostruha. Pokud sportujete, důvodem vašich bolestí by mohla být tzv. plantární fasciitida, kterou i lékaři někdy zaměňují s patní ostruhou. Objevují-li se vaše bolesti více u vnitřní strany paty či celého chodidla, upozorněte na to lékaře, zvláště, jste-li běžec. Ostrou bolest způsobuje i pokles klenby při nadváze nebo při nošení nevhodné obuvi, což se týká především žen. Sportovci trpí tzv. únavovými zlomeninami zánártních kůstek, jež mohou postihnout také ženy po přechodu. Chodidla bolí i z dráždění nervových vláken například u útlaku tarzálního tunelu nebo u Mortonova neuromu, což zní možná děsivě, ale není to nic fatálního. V neposlední řadě mohou být bolesti vyvolané psychosomaticky nebo se mohou projevit jako vedlejší účinek některých farmaceutických léků. A to jsme ještě zdaleka nevyjmenovali všechny možnosti.

Rozmazlujte svoje nohy, nosí vás přece celý život

Nikdy nepodceňujte dlouhodobou nebo výraznou bolest nohou. Ač se to zdá být banalita, nemusí to tak vždy být. Vaše trable mohou lékaře nasměrovat k souvislostem i s jiným onemocněním. Může to být první signál, že nám v těle něco zlobí, a díky tomu bude příčina odhalena dříve, než se z ní stane skutečný problém. Vaše nohy si totiž zaslouží žít „jako v bavlnce“.

Komentáře jsou uzavřeny, ale trackbacks a pingbacks je otevřen.

Používáním stránky souhlasíte s používáním cookies potřebných pro správného fungování webstránky, marketingové a analytické účely Souhlasím Více informací