Bolest zad – jak si od bolesti ulevit a co je její příčinou?

Bolest zad je jedním z nejčastějších důvodů, proč lidé často marodí a navštěvují lékaře. Na světě snad není člověka, kterého by bolest zad nepostihla. Jak si při bolesti zad pomoci?

Pokud prevence selže, jednoduchá domácí léčba a správná mechanika těla vás zase během několika týdnů vrátí na nohy.

Zdroj foto: TB studio / Shutterstock.com

Proč záda bolí?

Akutní bolest zad se objevuje náhle a netrvá déle než šest týdnů. Většinou je způsobena pádem nebo zvedáním těžkých předmětů. Ovšem bolest chronická, která trvá déle jak tři měsíce už vyžaduje návštěvu lékaře.

  1. Natažený, namožený sval nebo vaz – opakované zvedání těžkých předmětů nebo náhlý rychlý pohyb může svaly a vazy zatížit. Navíc, pokud vaše fyzická kondice není zrovna nejlepší, můžete si lehce přivodit svalovou křeč.
  2. Vypouklé nebo prasklé disky – ty fungují jako polštáře mezi kostmi (obratli) v páteři. Měkký materiál uvnitř disku se může vyboulit nebo dokonce prasknout, čímž začne tlačit na nervy. Onemocnění disku se často vyskytuje náhodně.
  3. Artritida – osteoartritida, forma artritidy také může ovlivnit dolní část zad. V některých případech může artritida v páteři vést ke zúžení prostoru kolem míchy, což je stav nazývaný spinální stenóza.
  4. Kosterní nepravidelnosti – tento stav je charakteristický jako skolióza páteře a často vede k bolesti zad ve středním věku.
  5. Osteoporóza – jakmile začnou vlivem stáří kosti slábnout a řídnout, mohou se na páteři vytvořit kompresní zlomeniny.
Zdroj foto: wavebreakmedia / Shutterstock.com

Charakteristické příznaky bolesti zad

  • bolest svalů,
  • vystřelující, bodavá bolest beder,
  • bolest, co vystřeluje do nohy,
  • bolest, co se zhoršuje při ohnutí, zvedání, postavení a při chůzi,
  • bolest, co se zlepšuje při ohnutí.

Jak bolesti zad předejít a jak si od ní ulevit

Bolesti zad můžete zabránit nebo ji zmírnit zlepšením fyzické kondice a správnými technikami protahování.

  • Cvičení – pravidelné aerobní aktivity (nezatěžující záda) mohou zvýšit sílu a vytrvalost v zádech a umožnit lepší fungování svalů. Ideálními cviky na bolest zad je chůze a plavání. S ostatními protahovacími cviky vám poradí fyzioterapeut.
  • Budujte svalovou sílu a flexibilitu – budování břišních a zádových svalů posilující jádro těla pomáhá k tomu, aby se tyto svaly přizpůsobily jako přirozený korzet pro záda. Flexibilita v bocích a horních končetinách vyrovnává pánevní kosti.
  • Udržujte si optimální váhu – je obecně známo, že nadváha je pro naše zdraví nebezpečná. Právě ta přispívá k bolesti zad, protože napíná a přetěžuje svaly.
  • Léky – v lékárně seženete také volně prodejné léky na bolest zad. Také můžete zvolit i dostupné masti na bolest zad. Řada produktů slibuje prevenci a úlevu od bolesti, ale neexistují žádné definitivní důkazy o tom, že skutečně pomáhají – patří mezi ně speciální obuv, vložky do bot, opěradla, speciálně navržené matrace nebo nábytek.
Zdroj foto: sebra / Shutterstock.com

A kdy navštívit lékaře?

Většina bolestí zad se postupně během domácí léčby zlepší v rámci několika týdnů. Jestliže ale neodezní, navštivte svého lékaře, protože ve vzácných případech a v kombinaci s jinými zdravotními komplikacemi, může bolest zad signalizovat vážný zdravotní problém.

Zdroj foto: LightField Studios / Shutterstock.com

Lékaře vyhledejte ihned, pokud

  1. bolest zad doprovází střevní potíže a potíže s močovým měchýřem,
  2. je doprovázena horečkou,
  3. bolesti předcházel pád nebo jiné zranění,
  4. bolest se zhoršuje,
  5. šíří se směrem dolů po nohách – bolest zasahuje zejména koleno,
  6. kvůli silné bolesti pociťujete necitlivost, slabost a mravenčení v nohách,
  7. vaše hmotnost nevysvětlitelně klesá dolů, způsobuje slabost, necitlivost nebo mravenčení v jedné nebo obou nohách.

Nezapomínejte ani na správné držení těla jak při chůzi, tak při sezení – ne nadarmo nás naše maminky neustále napomínaly, abychom se nehrbili.


Další články o zdraví

Mohlo by se Vám také líbit

Komentáře jsou uzavřeny, ale trackbacks a pingbacks je otevřen.