Ořechy: Jak je aktivovat a co to vlastně znamená?

Ořechy i semínka jsou zdravé, to asi víme všichni. Obecně se doporučuje sníst denně hrstku ořechů nebo nějakých druhů semen. Pro náš organismus to má obrovský vliv.

Zdroj foto: mayura benjarattanapakee / Shutterstock.com

Ořechy i semena totiž obsahují velké množství antioxidantů, minerálních látek i vitamínů. Jsou zdrojem i takzvaných zdravých tuků, které naše tělo potřebuje. Jenže není oříšek jako oříšek. Naučte se ořechy i semena aktivovat. Pak je budete konzumovat se vším, co obsahují a co nabízejí.

Jsou zdravé, ale ne každý je umí dobře strávit

Ořechy i semena jsou sice zdravé a nadupané prospěšnými látkami, ale naše tělo je ne vždy umí dobře strávit. Po oříšcích nám tak může být těžko, například bychom je nikdy neměli jíst na noc. Ořechy, ale i semínka se doporučují jíst při redukčních dietách, pomáhají snižovat vysoký cholesterol i krevní tlak, a jsou také skvělou prevencí proti kardiovaskulárním onemocněním.

U oříšků je ale vždy nutné dodržovat denní dávku, a kromě toho je dobré je ještě před konzumací nechat aktivovat. A co to ta aktivace ořechů vlastně je?

  • Je to velmi snadné, jde o namáčení ořechů ale i semen v obyčejné vodě.
  • Stačí vám voda z kohoutku, do níž ořechy či semena před konzumací namočíte.
  • Díky tomu se aktivují všechny tělu prospěšné látky, budete tak konzumovat všechno to, co potřebujete, lépe ale ořechy a semínka poté tělo také stráví.
  • Díky aktivaci se stávají zdravější a budou i lépe stravitelné.

Sušené plody nejsou až tak zdravé

Jakmile totiž jíme ořechy a semena jen v jejich sušeném stavu, nedostáváme do sebe tolik minerálních látek, kolik bychom měli. Může za to kyselina fytová. Právě ta je totiž obsažena ve vysušených plodech, váže na sebe všechny důležité minerální látky, jakými jsou:

  • hořčík,
  • vápník,
  • mangan,
  • zinek,
  • železo.

Sušené ořechy a semínka dále obsahují i enzymatické blokátory. Díky těm zase plody předčasně nevyklíčí, ale také způsobují to, že se nám špatně tráví, blokují totiž zároveň trávicí enzymy. Tomuhle ale snadno zabráníte právě tím, že se naučíte oříšky a semínka aktivovat.

Zdroj foto: Melica / Shutterstock.com

Jak na správnou aktivaci?

Víme ale, že ne všechny ořechy jsou velikostně stejné, každý oříšek i semínko je jiné, každý druh má zkrátka jinou konzistenci i velikost. Proto se liší i doba jejich aktivace. Například mandle namáčíme o poznání déle, než kešu oříšky.

U semínek je zase potřeba počítat s tím, že taková chia semínka nebo lněná semínka, když se dostanou do kontaktu s vodou, dostanou gelovou strukturu. S tím může mít řada lidí problémy, jakmile se semínka obalí gelem, pracuje se s nimi úplně jinak, a pokud je jíme jen tak, mícháme si je do jogurtu nebo vloček, nemusejí nám příliš chutnat. V tomto případě je pak lepší aktivaci vynechat.

Jak dlouho jednotlivé druhy oříšků namáčet?

Abyste si aktivaci usnadnili, naučte se správnou dobu aktivace u každého jednotlivého druhu ořechů a semínek. Je to snadné. Stačí si zapamatovat nebo zapsat, že:

  1. Lískové oříšky, piniové oříšky, vlašské ořechy, burské oříšky a pekanové oříšky namáčíme v rozmezí od 7–12 hodin.
  2. Mandle ale potřebují 12–14 hodin.
  3. Kešu oříškům stačí jen 3–6 hodin.
  4. Co se semínek týče, nejčastěji se nechávají aktivovat slunečnicová a dýňová semínka a potřebují namočit na 7–10 hodin.

Oříšky a semínka vždy dejte do misky s čerstvou vodou, po 3–4 hodinách je dobré vodu vyměnit za novou a proces opakovat, dokud s aktivací nebudete končit.

Namáčení semínek a oříšků má opravdu svůj smysl, naučte se to a budete nejen lépe trávit, ale také je budete konzumovat se všemi jejich prospěšnými látkami.

Zdroj: goodness.com.au

Mohlo by se Vám také líbit
Zanechte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.