Jak si posílit imunitu a nastartovat imunitní systém?

Podpora imunity je důležitá pro naše každodenní fungování. Imunitní systém a imunita jsou důležitou ochranou před bakteriemi, viry i dalšími mikroby.

V podstatě se jedná o jakýsi neviditelný štít, bez něhož bychom se jen těžko obešli, všude kolem nás se to totiž hemží různými patogeny.

Potraviny na imunitu
Zdroj foto: Tatiana Bralnina / Shutterstock.com

Jedná se o rozsáhlou síť buněk a tkání, co bojují s nepřátelskými organismy v našem těle a mají za úkol je zničit. Imunitní systém je velmi inteligentní, rozpozná proto typy buněk, odkud pochází a zda mají potenciál ublížit. Někdy ovšem může docházet i k poruše imunitního systému, kdy začne útočit na vlastní zdravé buňky. To je však o něco jiná kategorie, pojďme se podívat na to, jak podpořit správnou funkci imunity a imunitní systém správně nastartovat.

Imunitní systém a imunita

Imunitní systém se skládá z několik buněk – bílých krvinek, co vyhledávají patogeny. Dělí se do několika kategorií dle své funkce. Existuje poměrně hodně těchto inteligentních buněk, jež nám pomáhají přežít, ovšem není to tak důležité pro schopnost podpořit svou imunitu. Raději byste měli vědět, co vaší imunitě škodí a naopak prospívá.

Negativní účinky na imunitu

Existuje mnoho věcí, které mohou naši imunitu nepříznivě narušit. Patří mezi ně zejména:

  • Fyzická či psychická únava – ta může být častým předchůdcem nachlazení, ke správné funkci imunitního systému je totiž nezbytný kvalitní spánkový režim.
  • Nedostatek důležitých látek – to se týká zejména vitaminů a minerálu, tento nedostatek vzniká nesprávným stravováním.
  • Stres a úzkosti – to jsou výrazné neduhy této doby, potlačují imunitní systém, kromě toho působí negativně i na důležité orgány jako je srdce či játra.
  • Kouření a alkohol – ty jsou častou součástí nezdravé životosprávy, přímo ovlivňují schopnost imunitního systému bránit se.
  • Příliš mnoho léků – ačkoliv se to může zdát jako určitá ironie, léky snižují funkci bílých krvinek a střeva, a tak oslabuje imunitu.
  • Dehydratace – voda je nedílnou součástí každého procesu v našem těle, je tak nezbytná i pro správnou funkci imunitního systému.

Imunita a nemoc

Trápí vás častá onemocnění? Problémem může být špatná léčba nemocí. Mnohdy se můžeme nakazit nějakým virem, co způsobí rýmu či nachlazení. Ten zdánlivě není nijak ohrožující, ovšem může se k němu přidat sekundární bakteriální infekce, která dokáže pořádně potrápit. Z toho důvodu byste neměli žádnou nemoc přechodit, ale poctivě vyléčit. Díky úplnému vyléčení totiž zamezíte vzniku horšího onemocnění a podpoříte tak svůj imunitní systém.

Imunita u dětí

Kladete si otázku, jak nastartovat imunitu u dětí? Mnohdy se stává, že sotva vyleží jednu nemoc, hned přijde s další. S tím se bohužel nedá nic dělat, dětské tělo se teprve setkává s danými patogeny a učí se na ně reagovat, získává díky tomu kolektivní imunitu a příště již bude proti dané nemoci odolnější. Počátek si však musíte vytrpět a nechat imunitní systém pracovat. Můžete ho podpořit vyváženou stravou, dostatkem vitaminů, minerálů a spánku.

Podpora imunity
Zdroj foto: eldar nurkovic / Shutterstock.com

Jak posílit imunitu?

Imunitu člověka lze několika způsoby podpořit ke správné funkci. O co přesně se jedná?

Zdravé střevo

Tento orgán je velmi důležitý pro imunitní systém, jakkoliv divné se to může zdát. Až 70 % imunitních buněk se totiž nachází přímo zde. Navíc střeva obsahují jak dobré bakterie, které organismus podporují, tak i ty špatné, co mohou vyvolávat nemoci. Pro správnou funkci střev jsou nezbytná probiotika a prebiotika, pokud je nedokážete přijímat přirozenou formou, neváhejte využít suplementy.

Dostatek vitaminů a minerálů

Mezi důležité vitaminy patří vitamin D, imunitu výrazně ovlivňuje. Pokud často trpíte infekcemi, hladina tohoto vitaminu bude pravděpodobně nízká. Užívejte si procházky na sluníčku a zaměřte se na konzumaci ryb, hovězího masa a vajec, díky tomu navýšíte obsah tohoto vitaminu v těle.

Dalším důležitým vitaminem je vitamin E, ten má silné antioxidační účinky, najdeme ho například v rostlinných olejích.

Z minerálů má na imunitu vliv zejména zinek a selen. Deficit oslabuje imunitní systém, jelikož tyto látky jsou součástí řady enzymatických procesů.

Kyselina listová

Ta je velmi důležitá pro tvorbu bílých krvinek. Nachází se zejména v brukvovité zelenině a špenátu. Tu byste z toho důvodu měli hojně zařadit do jídelníčku, aby vaše imunita byla dostatečně posílená.

Zvýšení reakce imunity

Některé potraviny mohou pozitivně ovlivnit náš imunitní systém, patří mezi ně například medicinální houby (reishi, shiitake), ty zvyšují aktivitu bílých krvinek. Další podpůrnou potravinou je česnek, který má antimikrobiální účinky. Vedle česneku patří také zázvor, ten čistí lymfatický systém a odstraňuje toxiny z těla.

Právě proto je tak důležité si při nachlazení dát poctivý domácí vývar či zázvorový čaj. Tyto potraviny totiž mají výrazně podpůrný účinek na naši imunitu.

Oslabená imunita
Zdroj foto: eldar nurkovic / Shutterstock.com

Shot na imunitu

Pod tímto názvem se skrývá „panák“ plný síly, který nepochybně nastartuje vaši imunitu. Pro výrobu domácího shotu přidejte:

  • šťávu z limetky,
  • lžičku strouhaného zázvoru,
  • lžičku kurkumy,
  • trochu pepře.

Pokud tohle budete pít každé ráno, můžete si být jistí, že vás jen tak něco neskolí.

Bylinky na imunitu

Pokud vás trápí snížená imunita, pomoci mohou i bylinky. Jestliže se opakovaně setkáváte s infekcemi, vyzkoušejte přidat do jídelníčku byliny. Velmi účinný je:

  • ženšen,
  • echinacea,
  • astragalus.

Kromě imunity dokážou rostliny také zvýšit vaši odolnost vůči stresu, což je také velmi důležité.

Zdravá životospráva

To znamená omezení alkoholu a kouření. Alkohol totiž poškozuje imunitní systém a narušuje obranyschopnost. Zároveň zabíjí důležité mikroorganismy a poškozuje orgány.

Tabákový kouř pak poškozuje horní i dolní cesty dýchací, můžete tak být více náchylní k různým infekcím.

Otužování – lék na imunitu

Sice to není pro každého, jakmile se však odhodláte, vaše tělo vám poděkuje. Otužování musí být prováděno postupně a pravidelně. Zpočátku můžete začít vlažnou sprchou, které budete každým dnem lehce snižovat teplotu.

Pokud byste chtěli přejít na další level, můžete se věnovat otužování za pomoci venkovního koupání v chladných měsících, to už si však žádá větší přípravu. Dejte si proto pozor, abyste si tím spíše neublížili, než podpořili svou imunitu.

Bakteriální lyzáty na nastartování imunity

Jedná se o speciální částečky těl bakterií, co našemu tělu neuškodí, naopak při kontaktu se sliznicí výrazně prospějí, protože se dostanou do kontaktu s buňkami imunitního systému. Tak dojde k nastartování buněk imunity a posílí se přirozená obranyschopnost. Některé preparáty jsou dostupné pouze na lékařský předpis, řadu z nich však můžete sehnat běžně v lékárně.

Imunita
Zdroj foto: goffkein.pro / Shutterstock.com

Betaglukany

Pod tímto názvem se skrývají látky, které jsou polymery glukózy – jsou stavební součástí buněčných stěn některých hub, například hlívy, reishi, maitake či šitake. Ty jsou pro naši oslabenú imunitu velmi prospěšné, proto jsou tyto látky v oblibě. Betaglukany slouží k dlouhodobému užívání, jen tak podporují imunitní systém. Výhodou je, že ve formě sirupů jsou určeny již pro děti od jednoho roku.

Omezte antibiotika

Užívat antibiotika byste měli jen v opravdu nutných případech. Dejte proto vždy na lékaře, a pokud to není nutné, snažte se těmto lékům vyhnout. Dokážou totiž s imunitou pěkně zatočit.

Pokud je nezbytné tuto skupinu léků užívat, vždy je berte poctivě po celou dobu a v dostatečných dávkách, jen tak podpoříte svůj imunitní systém v boji s bakteriemi. Při nesprávném užívání vznikají rezistence a boj s nemocí je pak mnohem těžší.

Imunitní systém je velmi komplexní a je proto potřeba se o něj dlouhodobě dobře starat. Jen stěží ho můžete jednorázově nakopnout, aby vám pomohl dostat se rychleji z nemoci. Zaměřte se proto na správnou životosprávu s dostatkem spánku. Dopřejte si vyváženou stravu bohatou na vitaminy a minerály a neváhejte se zařazením doplňků stravy, ty totiž mohou výrazně pomoci. Naše imunita se odvíjí od celkového zdravotního stavu, proto byste měli dobře pečovat o celé tělo.

Pro správnou prevenci nemocí tedy myslete na svou imunitu celoročně, nejen v době chřipek a nachlazení. Vaše tělo se vám pak omluví rychlým léčením a rekonvalescencí.

Zdroj: medicalnewstoday.com

Mohlo by se Vám také líbit

Komentáře jsou uzavřeny, ale trackbacks a pingbacks je otevřen.