Otužování – to nejlepší, co můžete udělat pro vaše tělo. Přináší vám tipy, jak s ním začít!

Vidíte všude kolem sebe party nadšenců, kteří se noří do ledové Vltavy nebo jiné řeky či jezera? V plavkách a někteří v kulichu drkotají zuby a pak se ponoří do vody. V poslední době jde o velký trend, kterému propadlo mnoho lidí, celebrity nevyjímaje. Je to opravdu zdravé? Jak a hlavně proč se začít otužovat?

Zdroj foto: Goami / Shutterstock.com

Co se děje při otužování?

Během otužování se zvyšuje hladina bílých krvinek a proteinů cytosinu (ty jsou důležitým prvkem u imunitního systému) v krvi. Posiluje se imunitní systém, což je v podstatě štít, který odráží všechny bakterie, cizorodé látky a viry, které na vaše tělo útočí. Produkuje se také hormon štěstí a adrenalin, čímž získáváte příjemný pocit, který prostupuje celým tělem. Cítíte se dobře také psychicky. Otužování je ideální pro ty, kteří jsou v zimě pravidelně a několikrát nemocní, mají rýmu, chtějí nastartovat tělo a podobně.

Proč se otužovat?

  • Posiluje imunitní systém,
  • zvyšuje se psychická odolnost,
  • snižuje se riziko vzniku vysokého tlaku,
  • zlepšuje se stav alergií,
  • odbourává přebytečné tuky v těle,
  • zmírňuje stres,
  • rozšiřují se cévy, lépe proudí krev v těle.

Začínáme s otužováním

Člověk se stává pravým otužilcem zhruba po dvou letech pravidelného otužování. Aby byly vidět výsledky snažení, je potřeba vše pečlivě dodržovat a hlavně myslet na pravidelnost. První výsledky uvidíte během jednoho až dvou měsíců. Na začátků má spousta otužilců tendence start „přepálit“ což se nevyplácí. Extrémy a velké nasazení totiž může vést k poruchám termoregulace. Spíše si ublížíte, než pomůžete. Jak se tedy otužovat?

Začněte postupně

Zkuste otužování zařadit do svého běžného života. V zimě choďte na procházky a dbejte na to, jak se oblékáte. Nemusí to být v deseti vrstvách. Ideální je funkční spodní prádlo, fleecová izolační vrstva a oblečení, které je takzvaná ochranná vrstva. Pokud to není nic pro vás, zkuste si na procházku vzít o svetr nebo mikinu méně. Stejně budete stále v pohybu.

Studená sprcha

Než vůbec vyzkoušíte studenou řeku nebo jezero, zkuste otužování doma. Nejlepší doba na studenou sprchu je ráno. Nezačínejte ihned ledovou vodou, to bude pro vás i tělo šok. Zkuste to v pořadí – vlažná, studená a ledová voda. Začíná se od dolních končetin a směřuje nahoru. V zimě se otužujte jednu až tři minuty, v létě si můžete dovolit tři až pět minut. Ráno nemůže začít produktivněji!

Zdroj foto: Microgen / Shutterstock.com

Ranní rozcvička

Ihned po ranní sprše je dobré tělo rozehřát rozcvičkou. Co cvičit? Najděte si to, co vás baví. Někdo se oblékne a jde běhat, jiný cvičí ve fitku nebo zkouší aerobic, další zase začne jógou nebo pilates. Obecně ranní cvičení zvyšuje aktivitu i pozornost během celého dne. Protáhnete se, nebudete ztuhlí a budete mít lepší náladu.

Zkuste saunu

Sauna odvádí toxiny z těla, prohřívá krevní oběh, posiluje funkci srdce, termoregulaci a celkově podporuje imunitní systém. Máte-li zdravotní problém (vysoký krevní tlak, problémy se srdcem a podobně) vždy se raději poraďte s lékařem o účincích sauny.

Přichází na řadu řeka nebo jezero

Jste ve fázi, kdy se vydáváte k vodě, která je studená. S tímto otužováním je nejlepší začínat již v létě a pokračovat přes podzim až k zimě. Když skočíte v zimě, bez přípravy, do ledové vody, koledujete si o zdravotní problémy.

Zdroj foto: kovop58 / Shutterstock.com

Otužování v řece

Před plaváním v řece se zahřejte lehkou rozcvičkou a dýchejte zhluboka. Plavte vždy blízko břehu, aby to v případě potřeby nebylo daleko. V zimě si plavání v ledové řece dopřávejte dvakrát až třikrát týdně. Na začátku můžete pociťovat jehličky, které vás bodají to těla. Nezapomeňte zhluboka a pravidelně dýchat. Na břehu můžete pociťovat třes – jde o přirozenou reakci těla, které se chce zahřát. Osušte se ručníkem a poté se pomalu oblékněte. Během toho se vždy pohybujte a doporučuje se dát si teplý čaj, který se pije po doušcích.

Mohlo by se Vám také líbit
Zanechte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.