Měření kyslíku v krvi: Je skutečně tak důležité a co všechno o vašem těle může odhalit?

Zaznamenávají vaše chytré hodinky nebo náramek množství kyslíku ve vaší krvi? Možná jste uvažovali nad tím, proč by vás tato hodnota měla zajímat. Tento článek by vám měl na některé otázky kolem měření kyslíku v krvi odpovědět.

Zdroj foto: Friends Stock / Shutterstock.com

Nejprve si řekněme, že nedostatek kyslíku v krvi může za změnu nálady i za zdravotní potíže. Věděli jste, že nejen únava, ale například i upovídanost nebo nízké sebevědomí může mít příčinu právě v nedostatečně okysličené krvi? V těch horších případech může dojít na zvracení či bezvědomí. 

Hypoxie

Snížené okysličení nám může oznamovat nastupující nemoc (v nedávné době tak například mohly vaše smartwatch signalizovat nástup Covidu-19), případně špatnou aklimatizaci ve vyšší nadmořské výšce. Jedná se o tzv. hypoxii.

Příznaky hypoxie:

  • zrychlený srdeční tep,
  • rychlejší hluboký dech.
  • zvýšený tlak,
  • při velkém snížení okysličení (saturace 75 – 85 % ) se projevuje nečekaným zlepšením nálady, euforií, která často vede k přecenění sil,
  • při ještě nižší saturaci (60 – 75 %) se projevuje úzkost, bolest a slabost,
  • pod 60% nastávají hypoxické křeče a nevědomí, dochází k selhávání dýchací soustavy.

Hypoxie nejčastěji postihuje potápěče a horolezce ve vyšších nadmořských výškách, sledovat množství kyslíku v krvi by si měl ale každý sportovec. A stejně dobře i vy.

Pulzní oxymetr

Jestliže mají vaše chytré hodinky funkci pulzního oxymetru, není nic zbytečného občas si saturaci zkontrolovat. Běžné hodnoty kyslíku v krvi by se měly pohybovat mezi 95 – 98 %, pokud klesne pod 90 % (například po náročném fyzickém výkonu), tělo se snaží nedostatek kyslíku v krvi kompenzovat zvýšeným krevním tlakem a rychlým dýcháním.

Co znamená hodnota SpO2

Vaše hodinky měří periferní kapilární okysličení, tedy množství kyslíku v krvi v koncových částech těla. Tedy přesněji řečeno jde o odhad množství kyslíku krve na základě tohoto periferního měření. Lékaři mají k dispozici přesnější měření SaO2 (saturace arteriální krve) a SvO2 (saturace žilní krve), SpO2 nám ale pro běžné měření při sportovním tréninku bohatě stačí.

Zdroj foto: Microgen / Shutterstock.com

Kdy sledovat SpO2

Hodnota saturace periferních kapilár je důležitá pro sportovce při výkonnostních trénincích. Může být i pro vás ukazatelem při větší fyzické zátěži v souvislosti s regenerací. To, že tělo regeneruje, se projevuje vyšší hodnotou SpO2, únava naopak hodnotu mírně snižuje. 

Lékaři vysledovali ještě jeden fakt, který souvisí s popíjením alkoholu po sportovním tréninku: jestli si večer po náročném sportovním výkonu dáte pár drinků, ráno se saturace bude pohybovat na nižších číslech, než je obvyklé. Není to nic čeho byste se měli obávat postupně se hodnoty srovnají. Stejně tak se může projevit nedostatečný spánek a vyčerpání.

Aklimatizace ve výškách

Snížení hodnoty SpO2 zaznamenáte i při vysokohorských výšlapech. Jestliže se například vydáte do Alp, první dny vás může zachvátit únava, malátnost a zdánlivě zvýšená námaha při výšlapech, které pro vás jindy nebývají zdaleka tak náročné. Může za to neaklimatizovaný organismus, protože není schopen dostat ze vzduchu do krve tolik kyslíku, kolik potřebuje. Pokud máte tyto pocity, pobývejte nějaký čas ve vyšší výšce, abyste se aklimatizovali a teprve potom si dopřejte fyzickou aktivitu.

Nástup nemoci

Přestože pulzní oxymetr plně využijí především výkonnostní sportovci, domácí měření okysličení krve není zbytečné. Může totiž včas odhalit počínající respirační nemoc, například zápal plic nebo už zmiňovaný Covid-19. 

Zanechte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Používáním stránky souhlasíte s používáním cookies potřebných pro správného fungování webstránky, marketingové a analytické účely SouhlasímVíce informací