Cizrnová polévka: Recept na rychlou a zdravou polévku, která zahřeje

Cizrnová polévka je velmi zdravá, i když je v české kuchyni méně často využívána. Cizrna je však velmi zdravá potravina. Vyzkoušejte vynikající polévku z cizrny.

Co obsahuje cizrna

Cizrně se přezdívá také římský hrách a patří mezi luštěniny. Oproti hrachu, čočce nebo fazolím se ale v našich kuchyních objevuje podstatně méně. Známá je cizrna zejména u vegetariánů či veganů, dá se z ní připravovat velká řada chutných receptů od kaší, přes pomazánky až po polévky. Cizrna je velmi zdravá a dá se pro své množství cenných látek a vitamínů prospěšných pro naše zdraví označit za superpotravinu.

Cizrna obsahuje:

  • rostlinné proteiny,
  • vlákninu,
  • železo,
  • zinek,
  • fosfor,
  • mangan,
  • měď,
  • selen,
  • železo,
  • vápník,
  • hořčík,
  • nenasycené mastné kyseliny,
  • vitamíny ze skupiny B,
  • draslík.

A díky tomu je nabitá vším, co naše tělo potřebuje. Je jedním z významných zdrojů rostlinných bílkovin, konzumací cizrny můžeme podpořit metabolismus nebo zlepšit stav pokožky, příznivě působí na nervovou soustavu, a díky obsahu cenných látek je i účinnou prevencí proti civilizačním chorobám, jakými jsou vysoký cholesterol, obezita nebo kardiovaskulární onemocnění.

Cizrna příznivě působí rovněž na trávení a dokáže nás na dlouhou dobu zasytit. Je tedy mnoho důvodů, proč bychom se ji měli naučit jíst pravidelně. Cizrnová polévka je základním pokrmem, který byste si mohli připravit. Recept na cizrnovou polévku zvládne každý.

Cizrnová polévka – recept

Obtížnost:BeginnerČas přípravy: 10 minutČas vaření:1 hodina 45 minutCelkový čas:1 hodina 55 minutPorce:4 porce

Popis receptu

Cizrnová polévka je velmi zdravá, cizrna se dnes často označuje za superpotravinu v našich jídelníčcích. Při vaření cizrny však myslete na to, že je nutné jej namočit na 10 až 12 hodin přes noc do vody.

Suroviny

Postup

  1. Cizrnu si nejprve namočíme, a to předem. Cizrna by se měla namáčet minimálně deset hodin, necháme ji tedy namočenou nejlépe přes noc.
  2. Poté vodu slijeme a v čerstvé vodě budeme cizrnu vařit do měkka zhruba hodinu.
  3. Cibuli si oloupeme a nakrájíme nadrobno.
  4. V hrnci si rozpálíme olej a přidáme cibulku, kterou si osmahneme.
  5. Přidáme prolisovaný česnek a zaprášíme hladkou moukou.
  6. Poté přidáme připravenou mraženou zeleninu, uvařenou cizrnu a všechno zalijeme zeleninovým vývarem.
  7. Polévku zamícháme, přidáme bobkový list, nové koření a celý pepř.
  8. Dochutíme solí, majoránkou a vaříme půl hodiny.
  9. Po dovaření si cizrnovou polévku rozdělíme na dvě poloviny, vybereme nové koření a bobkový list, jednu polovinu rozmixujeme tyčovým mixérem a poté obě poloviny smícháme.
  10. Řádně promícháme a můžeme podávat.

Tipy

  • Před dovařením se do polévky může přidat pro zjemnění i smetana. Vznikne nám poté krémová cizrnová polévka.
Klíčová slova:cizrna, cizrnová polévka

Cizrnová polévka na několik způsobů

Cizrnovou polévku můžete připravovat pokaždé jinak. Skvěle chutná například cizrnová polévka s kokosovým mlékem či cizrnová polévka s celerem. Existuje spousta variant, vyzkoušet je můžete všechny, použít se dá výše uvedený základní recept. Recept pak stačí jen obměňovat. Cizrnová polévka se zeleninou se vyplatí připravovat i ze sezónních druhů zelenin v čerstvé podobě.

Co uvařit z cizrny

Z cizrny ale samozřejmě nemusíte vždy připravovat jen lahodné polévky. Vyzkoušet můžete saláty z cizrny, pomazánky nebo vegetariánské karbanátky. Nejznámějším pokrmem z cizrny ale vždy bude jistě hummus. Hummus se připravuje velice jednoduše, cizrna se uvaří, ale použít se dá i sterilovaná, následně se rozmixuje a smíchá se sezamovou pastou. Přidá se česnek, sůl, pepř, římský kmín, olivový olej a vše se umixuje tak, aby vznikla jemná hmota.

Zdroje: gimmesomeoven.com, lastingredient.com

Mohlo by se Vám také líbit
Zanechte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.