Letní hit na talíři: Cuketová krémová polévka s parmazánovými krutony

Období letních prázdnin je zároveň obdobím dozrávání cuket. Pokud jste šťastnými majiteli zahrádek, pak právě teď prožíváte „cuketové období“. Studený a upršený začátek letošního léta nebyl sice pro pěstování zeleniny úplně optimálním, ale pokud jste svoje cukety ubránili před nájezdy slimáků, jistě se vám nyní odměňují bohatou úrodou.

Cukety totiž většinou nebývají na plodnost nijak skoupé. V jeden čas jich bývá tolik, že si začneme klást otázku, co s nimi. Dnes pro vás máme jeden báječný typ na úpravu cukety a zaručujeme, že bude chutnat i těm, kteří jinak této zelenině příliš neholdují. Zkuste si s námi připravit nadýchanou krémovou cuketovou polévku.  Pro horké letní dny se hodí skvěle, zasytí, osvěží a dodá velké množství zdraví prospěšných látek.

Zdroj foto: Ildi Papp / Shutterstock.com

Svět zná cukety čtyři století, my pouze čtyři desetiletí

Vzhledem k nenáročnosti našeho dnešního pokrmu si o cuketách povíme i něco navíc.

Cuketa neboli cukína se poprvé v českých kuchyních a zahrádkách objevila až koncem 80. let. Její historie je ale podstatně delší. Původem je to Američanka, jež se do Evropy dostala už v 16. století při jedné z Columbových výprav.  U nás, stejně jako ve zbytku Evropy, se však téměř okamžitě usadila na žebříčku nejoblíbenějších druhů zeleniny.  

Skvělé výživové hodnoty cuket

Prohlédneme-li si ji z hlediska výživových hodnot, pak najdeme pouze samá pozitiva:

  1. Cuketa se skládá z 90% vody. Má tedy nízkou energetickou hodnotu, čímž se řadí mezi zeleniny vhodné pro osoby redukující svou hmotnost. Sto gramů cukety má pouhých 20 kcal, což je zanedbatelné množství třeba ve srovnání s bramborami, které mají ve stejném množství 90 kcal.
  2. Obsahuje velké množství draslíku, který značnou měrou přispívá k vylučování škodlivin a přebytečné vody z těla. Je to doslova hnací motor pro ledviny. Pro diabetiky, lidi trpící dnou nebo revmatem, by se měla stát pravidelnou součástí jídelníčku.
  3. Pro značný podíl vlákniny a své lehce projímavé účinky, je vhodná i pro osoby s trávicími potížemi nebo pro ty, kdo podstupují detoxikační a pročišťující kůry.
  4. V cuketové slupce se nachází plno antioxidantů, které přispívají k prevenci nemocí a působí proti stárnutí. A to je jeden z důvodů, proč se doporučuje sklízet cukety mladé, ideálně o váze 250-400 g, s délkou max. 25 cm.

Stálice českých kuchyní

V době, kdy cukety s velkou slávou vtrhly do českých kuchyní, nebylo snad pokrmu, v němž by se neuplatnily. V devadesátých letech se vydávaly celé cuketové kuchařky, z níž mnoho pokrmů se zařadilo mezi stálice českých kuchyní. Z té doby jsou typickými příklady třeba cuketové bramboráky nebo sladké moučníky. A právě v nich nejvíce vynikl benefit mladých plodů, které z buchet, bábovek a koláčů udělaly mimořádně šťavnaté a vláčné pochoutky.

Postupem let přibyly i další skvělé pokrmy z cuket, mezi niž se řadí například cuketové hranolky, cuketové špagety, cuketová sekaná, cuketa na grilu a samozřejmě náš dnešní cuketový krém.

Zdroj foto: Konmac / Shutterstock.com

Přibývají stále nové nápady

K méně známým, ale přesto čím dál více vyhledávaným lahůdkám, patří i výborná nakládaná cuketa, jako alternativa českých sterilovaných okurek.  Své místo na výsluní si získávají i pečené cuketové chipsy, jako zdravější varianta smažených brambůrek.

O tom, co všechno se ještě dá „vyrobit“ z cukety, bychom mohli psát ještě dlouho. Několik typů jsme již před časem zveřejnili v článku zde. Bezpočet jídel je těch, ve kterých sice cuketa nehraje úplně hlavní roli, přesto její účast v nich je nezastupitelná. Jmenovat můžeme například všelijaké zapékané pokrmy, špízy, karbanátky, omelety, cukety plněné, smažené, grilované. A nebyly by to ani širokospektrální cukety, kdyby se nedostaly mezi „zavařeniny“. V posledních letech se staly velmi oblíbenými sterilované zeleninové směsi s cuketou, které se následně přidávají jako ochucovadlo různých pokrmů, pod maso či třeba na topinky. Samostatnou kapitolou je úžasné cuketové zelí do sklenic. Jeho finální příprava je pak už jen záležitostí několika minut a chuť je dokonalá. Cuketa se dá sušit i mrazit. Prostě cukíny se u nás už zabydlely trvale a v jejich využití se meze nekladou.

Zdroj foto:, Liliya Kandrashevich / Shutterstock.com

Cuketová krémová polévka

A nyní už k námi slibované letní delikatese – cuketové polévce s parmazánovými krutony. Postup je tak jednoduchý, že jej zvládne i začínající kuchařka. Polévka je jedním z mála cuketových pokrmů, kde s úspěchem uplatníte i starší a značně přezrálé plody.

Na 4 porce budeme potřebovat:

  • očištěnou, oloupanou a semínek zbavenou větší cuketu o celkové hmotnosti 400 g (v případě, že použijeme malé cuketky, loupat se nemusí),
  • 1 cibuli,
  • máslo a olivový olej,
  • 500 ml zeleninového nebo drůbežího vývaru,
  • 200 ml smetany ke šlehání (33%),
  • sůl, pepř a trošičku strouhaného muškátového oříšku (opatrně s ním, je velmi aromatický),
  • česnek,
  • libeček nebo plocholistou zelenou petrželku.

Postup:

  1. Cibulku nakrájíme nadrobno, vložíme do rozehřátého másla s kapkou olivového oleje (ten přidáváme jednak pro chuť, ale hlavně proto, aby se nám máslo nepřepalovalo) a osmahneme do lehkého zrůžovění.
  2. Přidáme nastrouhanou cuketu a zároveň zvýšíme příkon tepla, aby rychleji zprůsvitněla.
  3. Přilijeme teplý vývar a studenou smetanu. Řádně promícháme, zeslabíme příkon sporáku a míchat budeme už jen občas. Vaříme zhruba 10-15 minut do změknutí cukety.
  4. Přidáme prolisovaný česnek a muškátový oříšek. Znovu promícháme a minutku povaříme.
  5. Polévku rozmixujeme ponorným mixérem do hladké pěny.
  6. Ochutnáme a doladíme solí a pepřem.
  7. Do každého talíře polévky přidáme hromádku parmazánových krutonů, jejichž návod na přípravu najdete níže.
  8. Talíř ozdobíme čerstvým libečkem či petrželkou (nemáme-li, pak použijeme sušený).
  9. V kelímku od smetany ještě určitě objevíme posledních pár kapek, s nimiž ozdobíme hladinu polévky. Poté vezmeme párátko, pomocí něhož kapky trošku roztáhneme do stran nebo třeba do tvaru srdíčka. Je to jednoduché a má to velký efekt.
Zdroj foto: Tatjana Baibakova / Shutterstock.com

Parmazánové krutonky

Výrazná chuť sýru Parmazán se skvěle hodí k našemu cuketovému krému, proto doporučujeme vyzkoušet i parmazánové krutonky. Nemáte-li italský Parmazán (správně Parmigiano Reggiano), můžete použít i český sýr Grand Moravia, jež má podobnou chuť.

Budeme potřebovat:

  • bílé pečivo (lze použít bagety nebo rohlíky, nejlepší je starší toustový chléb),
  • sýr,
  • sůl a pepř,
  • olej (olivový či jiný).

Na pánvi si rozpustíme máslo s kapkou oleje. Do něj nasypeme lehce osolené pečivo nakrájené na kostičky a zprudka 4-5 minut opékáme. Mícháme a dáváme pozor, aby se nám nepřipálilo. Po té krutonky odstavíme a vysypeme je na plech vystlaný pečícím papírem. Povrch posypeme strouhaným sýrem vybraného typu, plech vložíme do trouby na 160° C a počkáme pár minut, než se sýr rozpeče a chytne zlatavý nádech.

Zdroj foto: MariaKovaleva / Shutterstock.com

Tofu krutonky

Pro ty, kteří se z nějakého důvodu vyhýbají bílé mouce, nabízíme jinou variantu krutonů. Místo pečiva z bílé mouky, použijeme sýr tofu, a to buď přírodní, nebo některý z ochucených variant.

Budeme potřebovat:

  • 1 balíček sýra Tofu,
  • 3 lžíce sójové omáčky,
  • trošku másla a kapku oleje,
  • stroužek česneku.

Sýr nakrájíme na malé kostičky, které ze všech stran opečeme na másle s kapkou oleje pěkně do zlatova. Nakonec je lehce zastříkneme sójovou omáčkou, přidáme pasírovaný nebo rozetřený česnek a ještě naposledy promícháme.

A teď už jen zbývá popřát dobrou chuť!

Zanechte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Používáním stránky souhlasíte s používáním cookies potřebných pro správného fungování webstránky, marketingové a analytické účely Souhlasím Více informací