Kouření je nepěkný zlozvyk. Jak s ním přestat? Nejste na to nikdy sami

Závislost na nikotinu je velkým problémem naší populace. Když se podíváte kolem sebe, vždy se najde skupina kuřáků. Kuřáky můžeme rozdělit na dvě skupiny. Jak se zbavit závislosti na kouření?

Zdroj foto: fongbeerredhot / Shutterstock.com

Většina kuřáků začíná už své ráno jednou cigaretou, upřednostní je většinou i před snídaní. Často jim stačí cigareta a šálek kávy. Naopak je velká část mladší populace, která kouří pouze příležitostně. Není to z důvodů závislosti na nikotinu, ale potřebě zapadat do kolektivu.

Proč lidé kouří?

Na tuhle otázku by chtěl znát každý odpověď, ovšem když se kuřáka zeptáte, každý vám řekne něco jiného, jelikož každý máme jiné příčiny vzniku.

Kouření je prostě IN

U některých začala závislost úplně nevinně, a to tím, že chtěli například na střední škole zapadnout do kolektivu a být takzvaně „trendy“. Bohužel z trendu se stala závislost, a už s tím nepřestali. Na vině je prostě „machrování“ mezi kamarády. Avšak tito přátele nejsou ve skutečnosti ti praví, opravdový kamarád vás přijme takové, jací jste – i bez cigaret a jiných návykových látek.

Stres

Nejčastější příčinou závislosti na nikotinu jsou stresové a problémové situace. Často se nám nedaří – a tyhle problémy řešíme právě cigaretou. Přijde vám, že se zklidníte a vše vidíte jinak, přitom pouze odložíte problém na pozdější dobu. Každý problém je řešitelný, a i když si připadáte sami, určitě se kolem vás najdou lidi, kteří vás rádi podpoří a vyslechnou. Zkuste se radši obrátit na přátele a nesahat po cigaretě.

Nepěkný zlozvyk

A poslední příčinou je zlozvyk. Jednou začnete a nemůžete přestat. Vstanete ráno s tím, že máte chuť na cigaretu a jste celý rozklepaní. Tenhle stav už je vážný a měli byste si nechat pomoci od lékaře.

Zdroj foto: engagestock / Shutterstock.com

Jak přestat kouřit?

  1. Ujasněte si, že chcete opravdu skončit.
  2. Navštivte lékaře a najděte si oporu ve svém okolí, která vám pomůže v těžkých situacích.
  3. Začněte postupně snižovat příjem cigaret za den, až se dostanete k cíli, kdy to zvládnete bez jediné cigarety. Málokdo má totiž tak silnou vůli, že je schopný přestat ze dne na den s kouřením. I lékaři doporučují postupné snižování příjmu nikotinu.
  4. Odstraňte veškeré cigarety ve vašem okolí, aby vás to nepokoušelo.
  5. Zkuste změnit svůj každodenní režim, abyste z něj vyčlenili prostory, kam jste chodili kouřit. Najděte si nové koníčky, které vám budou bránit v myšlení na cigaretu.
  6. Pokud se vám podařilo přestat kouřit už nějaký ten měsíc, zabraňte tomu, abyste se do téhle situace dostali znovu. Nezapomínejte na to, že kuřák se nikdy nestane nekuřákem, pouze přeučeným kuřákem, který se do nepříjemné situace může dostat nanovo.
  7. Zvládli jste přestat kouřit? Buďte na sebe pyšní a nebojte se o tom mluvit. Protože vlastní zkušenost je nejlepší motivací pro ostatní. Hlavně si uvědomte, kolik tím ušetříte peněz a můžete se odměnit.

Kouření – příznaky závislosti:

  • Máte neustálou chuť na nikotin.
  • Abstinenční příznaky – třes rukou, pocení, agrese, nervozita a spousta dalších.
  • Snížení nebo zvýšení tělesné váhy, jelikož někomu se chuť jídlu sníží, a někomu naopak zvýší.
  • Omlouváte sami sebe, proč si musíte cigaretu dát.
  • Kouření se stává vaší důležitou součástí života.

Produkty, které vám pomohou s odvykáním kouření:

  • Prášky snižující chuť na nikotin,
  • žvýkačky,
  • náplasti,
  • přípravky snižující abstinenční příznaky,
  • inhalujíce sprej.

Hlavním důvodem, proč přestat kouřit, je především vaše zdraví. Uvědomte si, kolik lidí umírá hlavně z důvodů kouření. Myslete na svoje zdraví a řekněte cigaretám navždy dost!

Zdroj: nhs.uk, helpguide.org

Zanechte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Používáním stránky souhlasíte s používáním cookies potřebných pro správného fungování webstránky, marketingové a analytické účely SouhlasímVíce informací