Děti ve věku 3-4 let: Co by měly v tomto věku zvládat a co vše jejich třeba naučit, aby byly samostatné?

Oslavili jste právě krásné třetí narozeniny a vaše děti vchází do nové životní etapy. Pro vás to má taky jednu velkou výhodu. Dítě začíná být více samostatné. Co by mělo ve 3 letech umět?

Zdroj foto: Arina P Habich / Shutterstock.com

Spoustu věcí je schopno udělat samo, dokáže se déle soustředit na hru a pro vás nastává období klidu. Děti začínají být více trpělivé a vyhledávají kolektiv dalších dětí, proto se posunují rodiče až na druhé místo.

Období vzdoru

Dostávají se do věku, kdy umí být andílky – a na druhou stranu umí být pořádní rošťáci. Pokud necháte své dítě déle o samotě a je podezřelé ticho, věřte, že určitě vymýšlí nějakou rošťárnu. Avšak pokud čekáte druhého potomka, děti v tomhle věku umí být pořádně žárlivé a často nastane období vzdoru.

A to proto, že se rodiče točí kolem narozeného miminka a starší dítě jejich pozornost nemá jako dříve. Proto se u dítěte vytváří negativní vztah k jeho mladšímu bráškovi nebo sestřičce. Je důležité podchytit situaci zavčasu a těmhle nepříjemnostem se vyhnout.

Plenky

Spousta dětí už v tomhle věku nepotřebuje plenku jak přes den, tak ani v noci. Pokud budete chtít dát své dítě do školky, je to velikou výhodou, protože děti do školky můžou pouze bez plenky. Také odkládají dudlíky anebo lahvičky. Dítě je sice pořád vystrašené z různých neznámých věcí a lidí, ale pokud mu vše vysvětlíte, bude tyto situace hravě zvládat.

Spaní

Děti vydrží spát celou noc, můžou nastat situace, kdy za vámi dítě přijde s brekem kvůli špatnému snu. Takovou situaci je nejlepší řešit tím, že jdete do jeho pokojíku a ležíte s ním v jeho postýlce. V žádném případě si ho nedávejte do své postele, pokud ho tam nechcete mít pořád. Anebo můžete pořídit plyšáka „tulínka“ nebo polštářek na mazlení, které si dítě vždy vytáhne v takové situaci.

Je to velice užitečné i při prvních dnech ve školce, protože dítě zvládne pro něj neznámé situace lépe s něčím, co zná z domu. Velikou výhodou je, že děti začínají jíst samy a vy už je nemusíte dlouhé hodiny krmit.

TIP: Znáte activity board? Je to známá hračka pro vývoj dětské motoriky. Vycházejí z principů Montessori.

Pár bodů, co by vaše dítě v tomhle věku mělo umět a zvládat

Z hlediska fyzického vývoje:

  • Mělo by mít váhu a výšku odpovídající věku dítěte.
  • Umí chodit, udržet rovnováhu na jedné nebo druhé noze, plazit se, přeskočit překážku, prolézat.
  • Děti rády tancují a začínají vnímat rytmus hudby.
  • Střídají nohy do schodů a ze schodů.
  • Jsou manuálně zručnější, zvládají pracovat s plastelínou, udrží štětec s barvou, tužku (úchop není zatím správný, můžete dítě k tomu pomalu, ale jistě vést).
  • Mělo by se dokázat oblékat i svlékat s malou dopomocí dospělého.

Jemná motorika:

  • Dítě by mělo zvládat navlékat korálky na provázek s větším otvorem.
  • Trhat a muchlat papír.
  • Děti začínají kreslit hlavonožce.
  • Zvládat držet tužku a vymalovat větší plochu obrázku.
  • Malovat čáry a linie.

Z hlediska psychického vývoje:

  • Dítě by nemělo používat pleny ani dudlík (postupně odnaučovat).
  • Dítě by mělo vyjádřit své potřeby a požadavky.
  • Mělo by zvládat si umýt ruce a vyčistit zuby.
  • Dokázat spolupracovat s vrstevníky a vyhledávat kolektiv dětí.
  • Dítě se dokáže více soustředit na činnost či poslechovou činnost.
  • Dokáže se podělit o hračku a začíná chápat, že musí někdy počkat, než si kamarád dohraje.
  • Dokáže říct, koho má rádo a koho ne. Zároveň dokáže říct, co se mu líbí nebo nelíbí.
  • Často se začíná projevovat, jestli bude dítě vůdčí typ nebo naopak typ, který se spíše podřídí druhým.
Zdroj foto: Sergey Novikov / Shutterstock.com

Paměť dítěte:

  • Zopakovat krátkou větu nebo několik slov.
  • Dokázat určit jaký předmět zmizel anebo přibyl.
  • Převyprávět krátkou pohádku.
  • Splnit požadované zadání.

Pozornost dítěte:

  • Dítě se dokáže soustředit 5-7 minut, ale pokud dítě činnost baví, dokáže u ní vydržet i hodiny.
  • Dokáže stavit ze stavebnic jednoduché stavby.
  • Složí jednoduché puzzle, nejvhodnější jsou ze začátku dřevěné.
  • Dokáže poznat rozdíl mezi obrázky nebo určit, co do řady nepatří.
  • Umí reagovat na signál (při cinknutí zastavit, při tlesknutí dřepnout…).
  • Dokáže opakovat jednoduché pohyby (vhodná je dětská jóga, která děti přivede do klidu a soustředěnosti, kdy vnímají svůj dech).

Z hlediska vývoje řeči:

  • V tomhle období dochází k rychlému vývoji řeči. Pokud na své dítě neustále mluvíte a vše mu vysvětlujete, je to jen dobře. Děti si totiž spoustu věcí zapamatují.
  • Dítě by mělo dokázat pojmenovat základní předměty, které se nacházejí v jeho okolí.
  • Znát základní názvy činností (skok, běh, klek…).
  • Dítě by mělo reagovat na požadavky dospělého (ukliď si to, umyj si ruce, zvedni to..).
  • Dítě by si mělo dokázat zapamatovat jednoduchá říkadla o dvou větách nebo krátkou písničku.
  • Odpovědět na jednoduchou otázku.
  • Složit jednoduchou větu, říct co dělalo, znát své jméno.
  • Poznat ovoce a zeleninu, zvířata, dopravní prostředky, členy rodiny a jiné.

Každé dítko je samozřejmě jiné, takže nevěste hlavu, pokud neumí všechno z tohoto seznamu … určitě to brzy přijde!

Zdroj: maminka.cz, studiobianca.cz, promaminky.cz

Mohlo by se Vám také líbit
1 komentář
  1. Julie říká

    To je opravdu neuvěřitelné… Nejdřív je třeba se naučit gramatiku, potom se trochu zamyslet nad koncepcí – a teprve pak psát nějaké články. Ostuda. Chybu občas udělá každý, ale toto… Styděla bych se.

Zanechte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.