Děti ve věku 3-4 let: Co by měly v tomto věku zvládat a co vše jejich třeba naučit, aby byly samostatné?

Oslavili jste právě krásné třetí narozeniny a vaše děti vchází do nové životní etapy. Pro vás to má taky jednu velkou výhodu. Dítě začíná být více samostatné. Co by mělo ve 3 letech umět?

Zdroj foto: Arina P Habich / Shutterstock.com

Spoustu věcí je schopno udělat samo, dokáže se déle soustředit na hru a pro vás nastává období klidu. Děti začínají být více trpělivé a vyhledávají kolektiv dalších dětí, proto se posunují rodiče až na druhé místo.

Období vzdoru

Dostávají se do věku, kdy umí být andílky – a na druhou stranu umí být pořádní rošťáci. Pokud necháte své dítě déle o samotě a je podezřelé ticho, věřte, že určitě vymýšlí nějakou rošťárnu. Avšak pokud čekáte druhého potomka, děti v tomhle věku umí být pořádně žárlivé a často nastane období vzdoru.

A to proto, že se rodiče točí kolem narozeného miminka a starší dítě jejich pozornost nemá jako dříve. Proto se u dítěte vytváří negativní vztah k jeho mladšímu bráškovi nebo sestřičce. Je důležité podchytit situaci zavčasu a těmhle nepříjemnostem se vyhnout.

Plenky

Spousta dětí už v tomhle věku nepotřebuje plenku jak přes den, tak ani v noci. Pokud budete chtít dát své dítě do školky, je to velikou výhodou, protože děti do školky můžou pouze bez plenky. Také odkládají dudlíky anebo lahvičky. Dítě je sice pořád vystrašené z různých neznámých věcí a lidí, ale pokud mu vše vysvětlíte, bude tyto situace hravě zvládat.

Spaní

Děti vydrží spát celou noc, můžou nastat situace, kdy za vámi dítě přijde s brekem kvůli špatnému snu. Takovou situaci je nejlepší řešit tím, že jdete do jeho pokojíku a ležíte s ním v jeho postýlce. V žádném případě si ho nedávejte do své postele, pokud ho tam nechcete mít pořád. Anebo můžete pořídit plyšáka „tulínka“ nebo polštářek na mazlení, které si dítě vždy vytáhne v takové situaci.

Je to velice užitečné i při prvních dnech ve školce, protože dítě zvládne pro něj neznámé situace lépe s něčím, co zná z domu. Velikou výhodou je, že děti začínají jíst samy a vy už je nemusíte dlouhé hodiny krmit.

TIP: Znáte activity board? Je to známá hračka pro vývoj dětské motoriky. Vycházejí z principů Montessori.

Pár bodů, co by vaše dítě v tomhle věku mělo umět a zvládat

Z hlediska fyzického vývoje:

  • Mělo by mít váhu a výšku odpovídající věku dítěte.
  • Umí chodit, udržet rovnováhu na jedné nebo druhé noze, plazit se, přeskočit překážku, prolézat.
  • Děti rády tancují a začínají vnímat rytmus hudby.
  • Střídají nohy do schodů a ze schodů.
  • Jsou manuálně zručnější, zvládají pracovat s plastelínou, udrží štětec s barvou, tužku (úchop není zatím správný, můžete dítě k tomu pomalu, ale jistě vést).
  • Mělo by se dokázat oblékat i svlékat s malou dopomocí dospělého.

Jemná motorika:

  • Dítě by mělo zvládat navlékat korálky na provázek s větším otvorem.
  • Trhat a muchlat papír.
  • Děti začínají kreslit hlavonožce.
  • Zvládat držet tužku a vymalovat větší plochu obrázku.
  • Malovat čáry a linie.

Z hlediska psychického vývoje:

  • Dítě by nemělo používat pleny ani dudlík (postupně odnaučovat).
  • Dítě by mělo vyjádřit své potřeby a požadavky.
  • Mělo by zvládat si umýt ruce a vyčistit zuby.
  • Dokázat spolupracovat s vrstevníky a vyhledávat kolektiv dětí.
  • Dítě se dokáže více soustředit na činnost či poslechovou činnost.
  • Dokáže se podělit o hračku a začíná chápat, že musí někdy počkat, než si kamarád dohraje.
  • Dokáže říct, koho má rádo a koho ne. Zároveň dokáže říct, co se mu líbí nebo nelíbí.
  • Často se začíná projevovat, jestli bude dítě vůdčí typ nebo naopak typ, který se spíše podřídí druhým.
Zdroj foto: Sergey Novikov / Shutterstock.com

Paměť dítěte:

  • Zopakovat krátkou větu nebo několik slov.
  • Dokázat určit jaký předmět zmizel anebo přibyl.
  • Převyprávět krátkou pohádku.
  • Splnit požadované zadání.

Pozornost dítěte:

  • Dítě se dokáže soustředit 5-7 minut, ale pokud dítě činnost baví, dokáže u ní vydržet i hodiny.
  • Dokáže stavit ze stavebnic jednoduché stavby.
  • Složí jednoduché puzzle, nejvhodnější jsou ze začátku dřevěné.
  • Dokáže poznat rozdíl mezi obrázky nebo určit, co do řady nepatří.
  • Umí reagovat na signál (při cinknutí zastavit, při tlesknutí dřepnout…).
  • Dokáže opakovat jednoduché pohyby (vhodná je dětská jóga, která děti přivede do klidu a soustředěnosti, kdy vnímají svůj dech).

Z hlediska vývoje řeči:

  • V tomhle období dochází k rychlému vývoji řeči. Pokud na své dítě neustále mluvíte a vše mu vysvětlujete, je to jen dobře. Děti si totiž spoustu věcí zapamatují.
  • Dítě by mělo dokázat pojmenovat základní předměty, které se nacházejí v jeho okolí.
  • Znát základní názvy činností (skok, běh, klek…).
  • Dítě by mělo reagovat na požadavky dospělého (ukliď si to, umyj si ruce, zvedni to..).
  • Dítě by si mělo dokázat zapamatovat jednoduchá říkadla o dvou větách nebo krátkou písničku.
  • Odpovědět na jednoduchou otázku.
  • Složit jednoduchou větu, říct co dělalo, znát své jméno.
  • Poznat ovoce a zeleninu, zvířata, dopravní prostředky, členy rodiny a jiné.

Každé dítko je samozřejmě jiné, takže nevěste hlavu, pokud neumí všechno z tohoto seznamu … určitě to brzy přijde!

Zdroj: maminka.cz, studiobianca.cz, promaminky.cz

Mohlo by se Vám také líbit
1 komentář
  1. Julie říká

    To je opravdu neuvěřitelné… Nejdřív je třeba se naučit gramatiku, potom se trochu zamyslet nad koncepcí – a teprve pak psát nějaké články. Ostuda. Chybu občas udělá každý, ale toto… Styděla bych se.

Zanechte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

where to buy viagra buy generic 100mg viagra online
buy amoxicillin online can you buy amoxicillin over the counter
buy ivermectin online buy ivermectin for humans
viagra before and after photos how long does viagra last
buy viagra online where can i buy viagra