Zelená káva zatím není příliš známá. Jaké má účinky na naše tělo a na co si dát pozor?

Většina z nás si nedokáže představit začátek dne bez hrnku kávy. Všichni známe tu vůni pražené kávy a nedáme na ni dopustit, ať už si jí vychutnáváme ve formě espressa, cappuccina nebo latté. Ale slyšeli jste už pojem zelená káva?

Zdroj foto: Viktoria Gavrilina / Shutterstock.com

Zelený zázrak

Rozdíl mezi kávou klasickou a zelenou je vlastně jednoduchý – černá káva je pražená, zatímco zelená se nepraží.

  1. Kávová zrna klasická se několik dní suší na slunci, dokud neprasknou a nevypadnou z nich malá zelená zrnka.
  2. Pro klasickou kávu se tato zrna ještě upraží, pro tu zelenou se nechají v této podobě. Díky tomu v nich zůstává větší množství antioxidantů a cenných kyselin než v černé kávě.

Zelená káva je v současné době nejvíce známá jako podpora při hubnutí. Mnoho společností si na ní postavilo jméno a slibují zázraky ve formě štíhlé postavy pouze užíváním zelené kávy. Celý princip stojí na kyselině chlorogenové, jíž zrna zelené kávy obsahují.

Ta ve spojení s kofeinem, který je samozřejmě také součástí zrn, pomáhá bránit tělu vstřebávat cukr a měnit jej na tuky. Tento efekt byl sice vědecky potvrzen, ale pokud věříte, že si dáte extrakt ze zelené kávy k oblíbenému smažený sýru s hranolky a zhubnete, musíme vás zklamat. Zelená káva má sice podpůrný účinek hubnutí, ale je třeba dodržovat zdravou životosprávu a pohyb. Poté je skutečně možnost snížení váhy reálná.

Káva a její vliv na naše zdraví

K dalším látkám, které zrna zelené kávy obsahují, je kyselina kávová. Ta také pomáhá zamezovat vstřebávání tuků a zároveň je silný antioxidant. Antioxidanty obecně podporují srdeční aktivitu a krevní oběh. Pomáhají však také při detoxikaci organismu a snižují riziko cukrovky. Vysoký obsah kofeinu samozřejmě povzbuzuje při únavě a zvyšuje naši pozornost. Je tak přínosem právě při hubnutí, kdy chceme zvýšit naši aktivitu a výdrž. Ale musíme dávat pozor na dávkování.

Zdroj foto: Africa Studio / Shutterstock.com

Není vhodný především pro těhotné ženy, lidi citlivé na kofein a tzv. pomalé metabolizátory kávy. Těmto osobám kofein naopak může způsobit:

  • nespavost,
  • problémy s krevním tlakem,
  • úzkost,
  • žaludeční potíže a další nepříjemnosti.

Na co je třeba dát pozor?

Přes všechna pozitiva je třeba myslet i na negativní aspekty zelené kávy. O možných neblahých dopadech kofeinu už víme, ale proč bychom měli u zelené kávy zpozornět?

  • Zelená káva postrádá tepelnou úpravu pražením, které běžně rozvíjí kladné účinky a ničí škodliviny. Proto v podstatě syrová káva může být pro trávicí soustavu zatěžující.
  • Ovlivňuje vstřebávání některých látek, například železa. Tím může dojít ke snížení hemoglobinu v krvi.
  • Je třeba hlídat množství přijatého kofeinu. Pokud jste zvyklí na několik šálků klasické kávy denně, budete je muset omezit, pokud se rozhodnete i pro pití extraktu zelené kávy.
  • Zapomenout nesmíme ani na jednu – sice zdraví neohrožující, ale přesto nepříjemnou „maličkost“ – zelená káva nechutná nijak dobře.

Jako vše, i nepražená káva má svá pro a proti. Určitě je třeba vše zvážit, nasazení zelené kávy je vhodné konzultovat s lékařem či výživovým poradcem.

Zanechte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Používáním stránky souhlasíte s používáním cookies potřebných pro správného fungování webstránky, marketingové a analytické účely SouhlasímVíce informací