Pravidelný pohyb = cesta ke zdraví. Kolik kroků denně byste měli udělat, abyste zůstali v kondici?

Pohyb je pro náš organismus a celkové zdraví velmi důležitý. Sedavý způsob života našemu tělu rozhodně neprospívá, a proto byste si měli hlídat, jak často se vlastně během dne pohybujete. Předejdete tak řadě nepříjemných komplikací, jako jsou bolesti zad či obezita. Přitom stačí málo, a váš život může vypadat naprosto jinak. Správná kondice je důležitá pro každého z nás.

Zdroj foto: Bignai / Shutterstock.com

Jak škodí sedavý způsob života?

Vědci už dávno prokázali, že sedavý způsob života škodí lidskému organismu. Zvyšujete si tím riziko:

  • vzniku rakoviny,
  • diabetes,
  • srdečních chorob,
  • obezity,
  • vysokého krevního tlaku a řady dalších onemocnění.

Mnohdy je to zapříčiněno zaměstnáním, kde musíte pouze sedět u počítače a nemáte možnost pohybu. Proto byste se měli zaměřit na dobu, kdy nejste v práci a rozvrhnout si čas tak, abyste do něj zakomponovali i dostatek pohybu.

Nemusíte přímo cvičit, ale choďte na procházky

Pokud máte vysloveně sedavé zaměstnání, měli byste svůj volný čas trávit co nejvíce aktivně. Nemusíte přímo běhat maraton, nebo jezdit denně 20 kilometrů na kole. Stačí krátké procházky, u kterých si protáhnete své tělo a uvolníte svaly. Můžete k tomu například využít i cestu do práce a z práce, pokud nepracujete daleko. Do obchodu se také projděte. Jednoduše vyměňte dopravní prostředky za zdravou chůzi.

Kolik byste měli denně nachodit kilometrů?

V poslední době se velmi osvědčila metoda počítání kroků. Existuje nespočet mobilních aplikací, které vám počítají ušlé kroky. Můžete si také pořídit fitness náramek nebo hodinky, které nejenže hlídají počet ujitých kroků během dne, ale také vám mohou přinést informaci o výškovém převýšení, které jste během dne zdolali nebo o kvalitě vašeho spánku. Můžete si na nich nastavit vlastní limit kroků, co musíte splnit, a to vás bude motivovat k činnosti.

Zdroj foto: Maridav / Shutterstock.com

Kolik kroků tedy denně nachodit?

Ideální počet kroků, který byste měli denně nachodit, aby si vaše tělo odpočinulo od sedavého způsobu života, je deset tisíc. Je to zhruba 7 kilometrů. Záleží, jak kdo má dlouhý krok. Možná se to zdá hodně, ale uvidíte, že tomu tak není. Zprvu si však můžete nastavovat menší cíle. Začněte například na 3 tisících krocích, a postupně přidávejte. Zkuste se motivovat společně s kolegou. Aplikace na chůzi se dají propojit, a vy tak uvidíte, kolik má váš sparing partner za den už nachozeno.

Udělejte si z každodenní chůze zvyk

Zprvu se vám možná nebude dařit dodržovat každý den počet kroků, co jste si naplánovali, a nepomůže ani pomoc vašeho kamaráda nebo kolegy. Nic si z toho nedělejte, pokud počet kroků nesplníte, a jednoduše začněte zase od začátku. Tak, jako se vším, i na chůzi si totiž musíte zvyknout.

  • Každý den si připomínejte, že je důležité vytvořit si tento návyk.
  • Zkuste denně chodit na procházky a pomalu vaši trasu prodlužovat.
  • Trasu si naplánujte předem a měňte ji. Nic vás neodradí více, než když se na běžné trase, kterou už jste šli nejmíň 20x začněte nudit, raději prozkoumávejte své okolí a běžte tam, kde jste ještě nebyli.
  • Při chůzi se nehrbte a klidně si dělejte pauzy. Nikde není řečeno, že svou trasu musíte ujít na jeden zátah.

Pohyb vás ze začátku nemusí bavit a může vám připadat i náročný, ale uvidíte, že čím déle budete chodit, tím více vás to začne bavit, a ještě uděláte pořádný kus práce pro své pevné zdraví.

 

1 komentář
  1. Štefan říká

    S článkem lze jen souhlasit. Mohu uvést svůj příběh. Je pravda, že jsem se pohybu věnoval skoro celý život a i když se můj věk blíží věku starodůchodce pohyb mi svědčí. V důchodu už téměř 20 let měřím své zdraví kroky. Můj plán je ujít 200 km měsíčně a tedy 2400 km ročně, což se mi daří plnit téměř na 100 %. Znamená to 7 km denně na 2x (ráno 4 a večer 3). I když trpím už více jak 20 let srdeční arytmií, pohybem se mi jí daří brzdit. Lékař mi říká, že se to nezlepšuje, ale důležité je, že se stav nezhoršuje. Ale nejdůležitější pro mne je, že mám stále všechny klouby vlastní a nebolestivé. Prostě, žádný kloub a ani páteř mne nebolí, takže se mohu věnovat i dalším aktivitám .Udržuji si přitom i přiměřenou hmotnost i když ne ideální, TK se mi udržuje v požadovaných parametrech, netrápí mne cukrovka a podobné neduhy. Musím říci, že v průběhu chůze se nesnažím poběhnout, šetřím si tím klouby. Mí známí vrstevníci, kterým jsem šel příkladem už tady dlouhou nejsou. A právě zde musím potvrdit, že největším nepřítelem člověka je lenost, kterou slabá vůle nedokáže překonat. Je pravda, že v době aktivního občanského života jsem i závodně ale zejména amatérsky běhal (např. Běchovice), pak jsem absolvoval několik stovek 50-ti km a 100 km pochodů a proto mi to z mládí zůstalo a jsem stále v pohodové kondici. Mám spočítáno, že jsem za svůj život napochodoval asi 100 tisíc evidovaných km, nepočítám ty běžné denní km.

Zanechte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Používáním stránky souhlasíte s používáním cookies potřebných pro správného fungování webstránky, marketingové a analytické účely Souhlasím Více informací