Prokrastinace je průšvih, kterým trpí mnoho lidí. Patříte také mezi ně?

Říkáte si, že toto se vás rozhodně netýká? Buďte k sobě upřímní! Určitě na vás právě teď čeká doma nebo v práci nějaký úkol. Jenže vy, místo jeho plnění, čtete tento článek. A až ho dočtete, proběhnete ještě pár dalších článků, taky nějaká videa, sociální sítě…

Viníkem není internet. Viníkem jsou sami lidé. Příkladů je spousta. Znáte ten pocit, kdy dobrovolně uklízíte celý byt, než byste vzali do ruky telefon a zavolali vlastní mámě? A kolikrát jste raději venčili psa o hodinu déle, jen abyste oddálili moment, kdy budete muset už konečně vzít do ruky skripta a začít se učit na blížící se zkoušku?

Odkládání není lenost

Odkládat povinnosti na pozdější dobu, neboli prokrastinovat, má ve zvyku 40% starší populace a kolem 80% mladých lidí, zvláště studentů. Lékaři tento stav nepovažují za nemoc. Slovo „prokrastinace“ nemá český ekvivalent. Lidmi, neznalými věci, bývá často mylně spojováno s leností. Rozdíl mezi lenochem a prokrastinikem je však diametrální. Lenivý člověk nedělá nic. Leží si spokojeně na gauči, kouká do mobilu či na televizi a nemá žádné výčitky svědomí. Kdežto prokrastinik trpí. Je si velmi dobře vědom nutnosti udělat ten konkrétní úkol, přesto raději udělá deset jiných věcí a tu nejdůležitější odsune někam do pozadí. Takoví lidé z toho pak mívají špatné svědomí, ale změnit to stejně nemohou. Je to jako droga.

Zdroj foto: Alena A / Shutterstock.com

Základní formy prokrastinace

Ve stručnosti bychom mohli říct, že prokrastinace má dvě základní formy:

  1. nevědomá,
  2. vědomá.

Nevědomá prokrastinace

Možná byste se divili, kolikrát v životě odložíme úkol, aniž bychom si to byli vůbec uvědomili. Typickým příkladem může být, že třeba doma uklízíme ve skříni. Zazvoní telefon, my jej v krátkosti vyřídíme a pak si všimneme, že nám psala kamarádka vzkaz. Odepíšeme ji a rovnou i vyřídíme pár e-mailů, a když už máme telefon v ruce, tak rovnou koukneme na sociální sítě…… A najednou se sami přistihneme, že vlastně děláme úplně něco jiného, než co jsme původně začali.

Vědomá prokrastinace

My sice velmi dobře víme, že nás čeká důležitý a neodkladný úkol, ale přesto, dokud nám skutečně, jak se říká, „neteče do bot“, jej odkládáme, co to jen jde. Proč to děláme? Důvodů může být několik. Zde jsou ty nejčastější:

  1. Úkol, jenž nás čeká, máme spojený s nepříjemnými pocity, prostě se ho bojíme.
    Takovým typickým příkladem je objednání se k zubaři. Sice víme, že je to nutné, ale protože se toho v podstatě bojíme, tak to odsouváme.
  2. Úkol, který je před námi, je velký, rozsáhlý.
    Tento důvod bývá častý u studentů, kteří dobře vědí, že učení na zkoušku jim zabere desítky hodin. A tak se raději ještě podívají na jeden díl oblíbeného seriálu. Jenže z jednoho dílu jsou tři, a pak už začít s učením, nemá opravdu smysl.
  3. Nebaví nás to, nechce se nám do toho.
    Příkladem může být umývání oken nebo žehlení. Neoblíbené činnosti většiny hospodyněk. Než bychom se do toho pustily, abychom to měly za sebou, raději vygruntujeme celý byt, upečeme koláč nebo klidně vyplejeme celou zahradu.
Zdroj foto: Stock-Asso / Shutterstock.com

Odkládání věcí na poslední chvíli

Prokrastinace je velmi častý a nebezpečný jev. Odkládání úkolů na nejzazší možný termín totiž způsobuje stres a neefektivitu práce. S blížícím se posledním termínem, vznikají pochybnosti, zda to vůbec stačíme splnit, přepadá nás pocit bezmoci, přestáváme si věřit, tíží nás svědomí a to vše vede k úzkostem a stresu. Ten nás unaví natolik, že opět nic neuděláme, protože na to již nemáme sílu, vyčerpali jsme veškerou svou energii. Tím vzniká začarovaný kruh, ze kterého je velmi těžké dostat se ven.

Vyhlaste prokrastinaci válku

Chceme-li nad prokrastinací zvítězit, protnout ten pomyslný začarovaný kruh, je nutné začít bojovat. A bojovat s prokrastinací, znamená bojovat především sám se sebou. S vlastní vůlí. Vůli je nutno postupně posilovat a vést k tomu, aby byla silná a nic ji neohrozilo.

Zkušení psychologové před oddalováním povinností velmi důrazně varují. Má to prý i negativní dopad na naše zdraví. Lékařská studie ukázala, že prokrastinující lidé trpí ve zvýšené míře poruchami imunity, vyšší hladinou stresu a dokonce i srdečními problémy.  

Zdroj foto: YAKOBCHUK VIACHESLAV / Shutterstock.com

Jak bojovat s prokrastinací

Je přirozené, že občas prokrastinuje každý z nás. Lidský mozek musí totiž za den vstřebat mnoho vjemů a informací, daleko více, než to bývalo v dobách našich předků. Pokud ale sami cítíme, že nutkání odkládat důležitou práci, silou vůle neporazíme, je nejvyšší čas hledat řešení.

  1. „Nízké cíle“ budou teď vaší prioritou

Začněte tím, že si každý večer připravíte seznam úkolů, které vás budou čekat následující den. Pokud to jen trošku půjde, nedávejte si jich zbytečně moc. Úkoly formulujte tak, aby jejich splnění netrvalo déle než 45 minut. Stanovujte si nízké cíle, ale bezpodmínečně je dodržujte. Postupem doby si na to přivyknete a splněné úkoly vás odmění dobrým pocitem. A dobrý pocit opět funguje jako droga. Budete jej chtít cítit znovu a znovu. A jednoho dne zjistíte, že mnohdy splníte daleko víc úkolů, než je na vašem denním seznamu. Vaše pomyslné „nízké laťky“ se budou posouvat výš a výš a vy budete na cestě k vítězství. Může se ovšem stát, že některý den na nás bude čekat opravdu velké množství úkolů. Ani pak neztrácejte hlavu a dejte na naše další doporučení.

Zdroj foto: NakoPhotography / Shutterstock.com
  1. Když nevíte kudy kam, zachrání vás barevné fixy

Pořiďte si barevné fixy a váš papír s úkoly. Vezměme si tři barvy a těmi si označme úkoly nejpodstatnější, středně důležité a ty, jež snesou odklad. Poté si číslicemi označte pořadí, v jakém budete úkoly plnit. Střídejte činnosti jednodušší se složitějšími, manuální a psychické. Tím si nastavíte cestu vaším zítřejším dnem. Dokud nesplníte jeden úkol, nezačínejte druhý. Naopak po splnění každého úkolu si dejte krátký odpočinek.

Zdroj foto: New Africa / Shutterstock.com

Krůček po krůčku jdeme k vítězství

Časem se vaše mysl upraví tak, že si na odkládání úkolů ani nevzpomenete. Život bude plynout i bez odsouvání povinností. Denně se budete těšit z chuti vítězství. Vítězství sama nad sebou, nad svou vůlí. Vaši hlavu už nebudou tížit výčitky svědomí a čím dál více budete toužit po libém pocitu dobře vykonané práce. Pocitu, že jste to dokázali, že jste vyhráli nad zlozvykem jménem prokrastinace.

Zanechte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Používáním stránky souhlasíte s používáním cookies potřebných pro správného fungování webstránky, marketingové a analytické účely Souhlasím Více informací