Ekologická daň při přepisu automobilu. Kdy se musí platit?

Ekologická daň a obecně ekologie je v dnešním světě obrovským tématem. Jak funguje ekologická daň při přepisu automobilu a kdy se musí platit a jak si s ní poradit?

Prakticky každý měsíc se objeví různé kontroverze, jak z oblasti placení této daně nebo ze slibů jejího navýšení. Pravdou ovšem je, že automobily patří k jedněm z největších znečišťovatelů planety Země. Otázkou ovšem je, zda je navýšení ekologické daně tou pravou cestou, jak se starých a neekologických aut zbavit. Dnes ji totiž musíte zaplatit pouze při přepisu automobilu.

Co vlastně ekologická daň je?

Ekologická daň představuje vlastně poplatek, kterým je zatížen majitel motorového vozidla, jež nesplňuje požadované ekologické normy. Typicky se tak jedná o starší vozy, které ovšem nemají nárok na status veterána, neboť byly po celou dobu svého života používány jako pracovní automobily. V České republice je průměrný věk vozidla na jedné z nejvyšších hodnot z celé Evropy, což znamená, že zde máme velký problém právě s automobily neplnícími ekologické normy. Aktuálně je průměrné stáří vozidla v tuzemsku na hranici 15 let. Výše samotné ekologické daně je pak odvozena od množství emisí, které vydává. Stáří vozidla zde nehraje žádnou roli.

Ekologická daň z automobilu
Zdroj foto: Matthew Moloney / Shutterstock.com

Co jsou ekologické normy?

Tabulka ekologických norem je rozčleněna do 5 různých kategorií, nesoucí názvy Euro 0 až nejnovější Euro 5. Čím vyšším číslem konkrétní nařízení disponuje, tím vyšší emisní limity splňuje, takže se snižuje pravděpodobnost, že budete v nejbližší době muset platit eko daň. Vozidla plnící normu Euro 3, Euro 4 a Euro 5 pak plní ekologické limity natolik dobře, že nejsou ekologickou daní vůbec zatížena. Pochopitelně k radosti jejich majitelů. Od roku 2014 jsou k dispozici i nejnovější automobily plnící ekologickou normu Euro 6, která je u benzínových motorů totožná s normou Euro 5, ale u dieselů nastalo zpřísnění limitů. I přesto se ekologická daň této nejnovější skupiny netýká.

Jaké kategorie vozidel musí platit ekologickou daň?

Pokud jste vlastníkem například staršího automobilu plnícího maximálně emisní normu Euro 2, tak si nemusíte zoufat. Eko poplatek se platí jednorázově a budete jej muset uhradit při první registraci použitého vozidla kategorie M1 a N1 v České republice. Do kategorie M1 patří všechna motorová vozidla, která mají nejvýše 8 míst pro cestující bez zahrnutí místa pro řidiče a zároveň víceúčelová vozidla. Ta jsou lépe specifikována podle speciální vyhlášky. Do kategorie N1 pak zahrneme nákladní automobily, jejichž nejvyšší povolená přípustná hmotnost nepřevyšuje 3500 kilogramů.

Jaká je výše ceny ekologické daně?

Jak už bylo řečeno, vozidla patřící do kategorie Euro 3, Euro 4, Euro 5 a Euro 6 ekologickou daní zatížena nejsou. Pro všechny ostatní automobily skupin M1 a N1 je pak tato jednorázová platba povinnou. Nejedná se však o nikterak likvidační částky, ovšem je třeba si přiznat, že kvůli nim cena při prodeji většinou stoupne.

  • Ekologická daň Euro 3 je bez poplatku.
  • Ekologická daň Euro 2 je při převodu zatížena eko poplatkem ve výši 3 000 Kč.
  • Ekologická daň Euro 1: Pokud vaše vozidlo splňuje pouze normu Euro 1, budete muset zaplatit daň 5 000 Kč.
  • Ekologická daň Euro 0: Nejstarší vozidla plnící, respektive neplnící žádnou z ekologických norem jsou poté zatížena jednorázovou daní při převodu ve výši 10 000 Kč.

Vyplatí se stará auta kupovat?

Oblíbenost ojetých automobilů v České republice je přímo obrovská. Nabízí se ovšem otázka, zda by s postupem času nebylo lepší některá opravdu stará auta ekologicky zlikvidovat. V mnoha případech je totiž výše eko daně daleko větší, než je reálná hodnota daného automobilu. Typicky se jedná o Trabanty, Škody 120 nebo podobná vozidla v nálezovém stavu. Pokud byste si jedno z nich chtěli koupit, musíte počítat i s přirážkou v podobně ekologické daně, která rázem pořizovací cenu vystřelí na dvojnásobnou hodnotu. Takto starý automobil je tedy daleko výhodnější prodat na náhradní díly.

Kdy se ekologická daň musí zaplatit?

Ekologická daň je sice jednorázová, ovšem to nemění nic na tom, že se musí zaplatit. Povinnost její platby vzniká pouze při prvním převodu jakéhokoliv vozidla dotčené kategorie do České republiky nebo v případě dovozu ze zahraničí. Takové definice se nemusíte vůbec lekat, neboť je praxe o dost srozumitelnější. Eko daň je potřeba zaplatit pokaždé, když si kupujete auto od prvního majitele. Jestliže je totiž daný automobil od první chvíle hlášen v České republice, nebyla ekologická daň ještě zaplacena a tato povinnost nyní spočívá na vás.

Jak zjistit, do které kategorie ekologických norem vozidlo spadá?

Informace potřebné ke zjištění plněné ekologické normy jsou k dispozici ve velkém technickém průkazu každého automobilu. Podle konkrétního označení, které uvádíme v tabulce, tak snadno zjistíte, v jakém ekologickém nařízení se právě vámi kupovaný automobil nachází. Doporučujeme si výši ekodaně vyhledat ještě před potvrzením koupě, abyste následně nebyli překvapení její vysokou hodnotou.

Emisní normaDaňOznačení ve velkém technickém průkazu
Euro 010 000 KčR15.02; R15.03; R15.04; R83.00; R83.01 B; R83.01 C – pro M1 s max. hmotností nad 2,5 tuny, počtem míst bez řidiče větší než 6, v terénním provedení M1G + vozidla N1. EHS/ES: 70/220; 77/102; 74/290; 78/665; 83/351; 88/436; 89/458; 89/491; 89/458; 15R00; 15R0115 R00; 15 R01; 15 R02; 15 R03; 15 R04; 83 R00A; 83 R00B
Euro 15 000 KčR83.02 B,C; R83.02 B,C – počtem míst bez řidiče větší než 6 a max. hmotnost více než 2,5 tuny; 91/441; 93/59; 94/12 – vozidla N1 a pro M1 pouze při max. hmotnosti nad 2,5 tuny a počtem míst bez řidiče větším než 6; 49 R02A – limity emisí A; vozidla N1 a M1 s max. hmotností vyšší než 3,5 tuny
Euro 23 000 KčR83.03 B,C- pouze pro M1 do 2,5 tuny a počtem míst bez řidiče větší než 6; R83.04 B,C; 94/12- pouze M1; 96/44; 96/69; 98/7749 R02B – limity emisí B kategorie N1 a M1 s max. hmotností vyšší než 3,5 tuny

Kdo je od ekologické daně osvobozen?

Odpověď na otázku jak ekologickou daň neplatit není tak lehká, jak by se mohlo zdát. Z předchozího výčtu všech kategorií a označení se zdá, že tomuto poplatku jen tak nějaké vozidlo neunikne. Existují však i světlé výjimky. Od ekologické daně jsou totiž osvobozeni:

  • tělesně postižení,
  • osoby, které jsou držiteli průkazu ZTP nebo ZTP/P,
  • žadatelé, u kterých dochází k převodu v důsledku vypořádání a vyrovnání,
  • žadatelé, u nichž k převodu vozidla došlo v důsledku zániku společného jmění manželů.

Jiným způsobem se bohužel ekologické dani vyhnout nedá.

Zdroj foto: Soloviova Liudmyla / Shutterstock.com

Kde se eko daň platí?

Výběr ekologické daně je spojen s převedením vozidla do osobního vlastnictví, což se provádí na obecním úřadě s rozšířenou působností. A právě na tomto místě se několikrát zmiňovaný eko poplatek musí zaplatit. Při převodu vozidla obdržíte nejen všechny potřebné dokumenty, ale také potvrzení, že jste ekologickou daň zaplatili. Na potvrzení o zaplacení pak musí figurovat identifikační číslo vozidla neboli VIN, případně číslo podvozku či karoserie, aby bylo jasné, kterého vozu se tento dokument týká.

Ekologická daň je sice jednorázová, ale přesto nepříjemná platba, která v některých případech pěkně zamotá převod ojetého vozidla. Svou výši totiž dokáže předtím výhodný nákup přehoupnout do červených čísel, z čehož jako majitel rozhodně nebudete mít velkou radost. Postupem času lze očekávat, že se poplatek eko daně převede i na emisní normy Euro 3 a Euro 4.

Přečtěte si také článek: Odhlášení vozidla

Zdroj: portalridice.cz, autotrip.cz


Tipy na další články

Mohlo by se Vám také líbit
1 komentář
  1. Ivo říká

    Ekologická daň je pouze příjem pro stát. Nemá žádné objektivní opodstatnění. Pokud je automobil provozován původním majitelem, nic se neděje. Při prodeji z vás vytáhnou peníze , ale jezdí se dál. Dá se očekávat, že se bude platit při každém prodeji. Stát je prostě “chudák” a ber, kde ber.

Zanechte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.