Zdravá večeře: Co si připravit a kdy je na ni nejvhodnější doba?

Pokud neřešíte, co k večeři jíte, měli byste s tím začít. Správná, a hlavně zdravá večeře vám pomůže nejen dopracovat se ke zdravějšímu a štíhlejšímu tělu, ale ovlivňuje také spánek.

Zdroj foto: Elenadesign / Shutterstock.com

Pokud máte problémy se spánkem nebo večer nemůžete usnout, může to být i tím, že nesprávně večeříte nebo si večeři dopřáváte v nevhodnou dobu. Pokud ale dokážete změnit své návyky, brzy se budete cítit lépe, a to také díky tomu, že se konečně dobře a kvalitně vyspíte.

Jak by měla správná zdravá večeře vypadat?

Kromě toho, že je důležité naložit si na talíř to správné jídlo, je také podstatné to, na kdy si večeři načasujete.

  • Poslední jídlo dne bychom na talíři měli mít asi dvě až tři hodiny před tím, než jdeme spát, u každého tak může být čas večeře rozdílný.
  • Určitě se neřiďte tím, že jíst by se mělo naposledy v pět hodin odpoledne, což je zažité pravidlo při dietách, není to pravda.
  • Není dobré ulehat do postele s prázdným žaludkem, to by se vám moc dobře neusínalo.

Jídlo ale potřebuje tělo strávit, proto by se mělo večeřet pár hodin před tím, než jde člověk spát. Večeři si také náležitě vychutnávejte a jezte v klidu a pomalu. Vyhněte se večeření před televizí a raději si dopřejte společnou večeři u jednoho stolu s celou rodinou.

Nejlépe uděláte, když si stanovíte jeden čas, který budete po celý týden všichni dodržovat, čas večeře by měl být obvykle v šest až sedm hodin večer. Když si večeři neposkládáte správně nebo si ji dáte příliš brzy, může se vám stát, že vás v noci přepadne takzvaný vlčí hlad. Co potom přichází asi zná každý z nás. Nekontrolovatelné noční nájezdy na ledničku ale není dobré podnikat, opravdu to není zdravé. Proto věnujte pozornost tomu, co a kdy večer jíte.

Co večer určitě nejíst?

Je známo, že večer bychom se neměli přejídat, nejenom proto, že to není zdravé, ale také proto, aby se nám dobře spalo a abychom ulehčili svému organismu. Navíc hned po probuzení nás čeká snídaně – a ta by na rozdíl od večeře vydatná být měla.

Na večeři určitě vynechejte všechny sladké pokrmy, tučná a smažená jídla nebo polotovary. Nehodí se ale ani tolik oblíbená pizza nebo omáčky s knedlíky. Pozor si ale dávejte i na tučnější sýry nebo ovoce, co obsahuje hodně cukru. Večeře by měla být lehká a vyvážená, dobrou zprávou ale je, že pokud vás přepadne hlad ještě nějakou dobu po večeři a vy se stále nechystáte spát, dopřát si můžete další malou druhou večeři.

Co večer můžeme jíst?

Že by měla být večeře lehká, to už víme, ale co by měla vlastně obsahovat?

  • Večer je dobré do těla dostat sacharidy, ale jen ty, které se pomalu uvolňují.
  • Důležité jsou i bílkoviny a kvalitní tuky, s nimiž se ale také musí šetřit.
  • Pozor také na obrovskou dávku sacharidů, které tělo potřebuje jen, když má vysoký energetický výdej.
  • Na noc musí být strava skutečně lehoučká, potom se také hned lépe usíná a tělo nemusí zdlouhavě a namáhavě trávit.

Na večeři si tak dopřejte:

  • saláty s libovým masem,
  • napřírodno si můžete připravit plátek vepřového, kuřecího, krůtího i vepřového masa,
  • tofu,
  • ryby,
  • netučné sýry,
  • tvarohové výrobky,
  • domácí pomazánky.

Hodí se i brambory, rýže, celozrnné pečivo nebo těstoviny, luštěniny, polévky, zejména zeleninové a masové vývary a samozřejmě zelenina, kterou můžete dušenou využít jako vhodnou přílohu k masu.

Zdroj foto: Photographee.eu / Shutterstock.com

Co večer pít?

Večeři samozřejmě musíme i zapít, i zde ale pozor na to, jaký nápoj volíte. I když jsme národem, který prostě miluje pivo, to si před spaním odpusťte. Raději si uvařte bylinkový nebo ovocný čaj, který neslaďte. Pokud si ale nedokážete představit hořký čaj, zvolte jen trošku medu, vhodné jsou i neslazené minerální vody – a úplně nejlepší je samozřejmě obyčejná voda z kohoutku.

A co když vás večer přeci jen přepadne obávaný vlčí hlad nebo dostanete u svého oblíbeného filmu chuť na něco dobrého? Křoupejte zeleninu, kyselé okurky nebo zavařované cibulky, vyhněte se brambůrkům, to už je lepší popcorn. Připravit si můžete i talířek s nakrájenými sýry nebo libovou šunkou, na pečivo už ale nesahejte. Pokud už se chystáte spát, místo jídla zažeňte chutě například teplým mlékem.

Díky vhodně zvolené večeři můžete zhubnout, lépe se vám bude spát a budete celkově ve formě.

Zdroj: vimcojim.cz, womanonly.cz

Zanechte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Používáním stránky souhlasíte s používáním cookies potřebných pro správného fungování webstránky, marketingové a analytické účely SouhlasímVíce informací