Malá zrníčka s velkým vlivem na vaše zdraví, to je bulgur

Vyznavači zdravé výživy nejspíš dobře vědí, o čem bude dnes řeč. Bulgur už pár let je nedílnou součástí racionální kuchyně. O co se vlastně jedná? Jsou to zrnka tvrdých odrůd pšenice, která se namáčí, vaří a po vysušení se drtí na menší kousky.

Namáčením vznikají enzymy a zároveň dochází k částečné přeměně škrobu na jednoduché cukry, čímž se tento produkt stává pro nás stravitelnějším.

Chutná po oříšcích, voní lánem obilí

Chuť bulguru mnohým lidem připomíná chuť oříšků, ale vůně je typicky obilná. Jeho konzumace přináší lidskému tělu řadu užitečných prvků, ať už to jsou vitamíny A, B1 (thyamin), B2 (riboflavin), B3 (niacin), B6 (pyridoxin) nebo B9 (kyselina listová). Dodává i důležité minerály jako je železo, fosfor, hořčík, mangan, sodík, draslík, zinek a další stopové prvky, jež nás chrání před útoky volných radikálů.

Zdroj foto: Anna Cinaroglu / Shutterstock.com

Zdravotní prospěšnost je opravdu značná

Díky výše uvedeným látkám podporuje bulgur především naše střeva a nervovou soustavu. Ale tím to nekončí. Vysoký podíl vlákniny způsobuje rychlý pocit nasycení, proto je vhodný i pro přípravu dietních pokrmů, zejména při redukci hmotnosti. Kromě zlepšení trávení a celkového metabolismu, přispívá i k normalizaci hladiny krevních cukrů, odpírat si ho tedy nemusí ani diabetici. Jeho konzumace prospívá i kardiakům.

Bezlepkáři ale pozor!

Ale každá mince má dvě strany a i v případě bulguru to není jinak. Ačkoliv je opravdu zdravý, je to poživatina vyrobená z pšenice, tudíž obsahuje lepek, a zde by měli zpozornět lidé s celiakií a všichni ti, kteří drží bezlepkovou dietu.

Zdroj foto: Iaroshenko Maryna / Shutterstock.com

Bulgur versus kuskus

Tyto dvě poživatiny se dosti často zaměňují. Je pravdou, že obě jsou si velmi podobné, ale pouze vzhledově. Rozdíl je zásadní – kuskus je těstovina, kdežto bulgur je obilovina.

Kde se dá bulgur koupit?

Bulgur lze zakoupit téměř v každém supermarketu a nabízí jej i obchody se zdravou výživou. V dnešní době spousta lidí využívá k nákupu potravin e-shopy, ale ani zde není problém bulgur sehnat. Pokud upřednostňujete absolutní čistotu potravin a vysokou kvalitu, pak volte produkt s označením bio.

Základní příprava bulguru je velmi jednoduchá

Stačí jej zalít vodou v poměru 1:3, jelikož bulgur stačí absorbovat mnoho tekutiny, a vařit po dobu 12 minut. Druhým způsobem je zkrácení doby varu na 5 minut a pak jej nechat „dojít“ pod pokličkou. Posledním možným druhem přípravy je co do ztráty živin nejšetrnější způsob, a to je jeho pouhé nabobtnání ve vodě bez vaření. Pokud se rozhodnete pro tento způsob, pak mu dopřejte hodinovou lázeň a poté vodu slijte.

Bulgur v českých kuchyních

Všemi třemi způsoby vám vznikne základní hmota pro přípravu finálního výrobku, kterým můžou být třeba karbanátky, různé nádivky, masitá či zeleninová jídla. Velmi oblíbený je pokrm na způsob rizota, kde bulgur nahrazuje rýži. Lze s ním také zahustit polévky nebo ho použít jako zavářku do vývarů. Jde o hodně variabilní surovinu a lze vymyslet spoustu různých způsobů jeho využití.

Zdroj foto: iTechGuru / Shutterstock.com

Bulgur ve světových kuchyních

Ve světě je typickou součástí středomořské a hlavně orientální kuchyně, odkud pochází. Jídla s ním voní dálkou a exotikou.

Tabouleh

Jedním z nich je libanonský salát Tabouleh, který si našel cestu i k českých fajnšmekrům. Zde se bulgur doplňuje zeleninou, olivovým olejem, citronovou šťávou a vodou, ochutí se troškou máty, pepřem a solí, a podává se jako předkrm, příloha nebo samostatný lehký pokrm.

Zdroj foto: sweet marshmallow / Shutterstock.com

Pilaf

Další variantou je už u nás rovněž známý Pilaf. Bulgur se osmaží na oleji a následně se uvaří v silnějším vývaru. A pak už se návod liší stát od státu, někde se přidává zelenina, houby, cizrna, někde maso, ale i ovoce, ale všude je jeho chuť zvýrazněná přidaným kořením.

Zdroj foto: Zu Kamilov / Shutterstock.com

Kibbeh

Posledním typem je Kibbeh, u nás málo známý pokrm z bulguru a mletého jehněčího masa, které se spolu s kořením tvaruje podobně jako naše karbanátky. Vaří se ve vývaru, ale v mnohých zemích Blízkého východu se podává i syrový.

Zdroj foto: from my point of view / Shutterstock.com

Upevněte své zdraví zařazením bulguru do vaší stravy

Pokud tedy patříte mezi ty, pro něž je bulgur neznámou poživatinou, doporučujeme jej vyzkoušet. Fantazii se meze nekladou a třeba se brzy stane nedílnou součástí vaší kuchyně, kde kromě úspory času při vaření, vám přinese i spoustu zdravotních benefitů.

Komentáře jsou uzavřeny, ale trackbacks a pingbacks je otevřen.

Používáním stránky souhlasíte s používáním cookies potřebných pro správného fungování webstránky, marketingové a analytické účely Souhlasím Více informací