Recepty na palačinky na více způsobů. Připravte zdravé palačinky

Připravte si chutné palačinky u vás doma. Vyzkoušejte základní těsto na palačinky. Pokud se snažíte zhubnout, určitě vyzkoušejte recept na zdravé palačinky se špenátem.

Palačinky jsou zvláštním pokrmem, především když je děláme poprvé. Jejich příprava začíná jako naprosto banální záležitost a končí jako zkouška pevnosti nervů. Ale chuť, ta je prostě znamenitá! Připomíná dětství, prázdniny u babiček, dovolené v Maďarsku i školní svačinky ráno zakoupené v rychlém občerstvení. Přestože utekla pěkná řádka let a palačinky se staly téměř kultovní záležitostí, jsou tu pořád a pořád se těší velké oblibě.  Tak si dnes, pěkně krok po kroku, ukážeme, jak připravit chutné recepty palačinek, aby se zaručeně povedly.

Chutné palačinky
Zdroj foto: Ivana Lalicki / Shutterstock.com

Celé tajemství úspěchu spočívá ve třech krocích:

  1. příprava těsta,
  2. smažení palačinek,
  3. dokončovací práce.

Na co si dát pozor při přípravě palačinek

  • Těsto nesmí být moc husté, protože by se pěkně nerozlívalo po pánvi, ani moc řídké, protože by se trhalo.
  • Teplota pánve nesmí být moc vysoká, protože by se těsto rychle pálilo, ani nedostatečná, protože by se nám trhalo.

Výběr vhodné pánve na palačinky

Nejdůležitější je výběr vhodné pánve, to je základ všeho. Nejlepší a nejtenčí jsou palačinky z pánve litinové nebo nerezové. Na obou je ale potřeba rozlévat palačinky opravdu ve slabé vrstvičce. Obě se časem krásně „vypečou“ a jejich schopnost dělat dokonalé palačinky bude čím dál větší. U teflonových pánví je to naopak. Časem tuto schopnost ztrácejí, nicméně použít se dají taky. Stejná situace je i s propečením palačinek.

Pánev nejprve mírně zahřejeme „na sucho“, a až teprve po chvilce přidáme pár kapek omastku, který svým tancem po dnu pánve, ji sám připraví ke smažení.

První kousek patří kuchařce. To, že se první palačinka téměř s jistotou nepovede, ví asi každýtefl. Takže, když se první nepovede, je to v pořádku, jestliže se ale nevedou i další, bude někde problém.

Když se palačinky nedaří

Pokud jste usmažili druhou, třetí, čtvrtou palačinku a pořád to není ono, pak jsou dvě možnosti, čím se tak děje:

  1. Jemně, ale opravdu jemně zvyšte teplotu, aby se pánev více zahřála. Jestli to zvyšování tepla přeženete, poznáte to ihned podle černého obsahu pánve. Chce to trošku cviku a pak už to půjde samo.
  2. Druhou možnou chybu hledejte v těstě. Zkuste těsto podle nás a uvidíte, že se povedou.
    Zdroj foto: Dominik Demcak / Shutterstock.com

Základní těsto na palačinky

Recept na těsto se skládá pouze ze 4 surovin – mouky, mléka, vajec a špetky soli.

  • Mléko – zodpovídá za „řídkost“ těsta, takže pokud máte těsto hustější, přidejte trošku mléka,
  • Mouka – drží celou hmotu pohromadě. Chcete-li mít palačinky tenké, dělejte se z hladké mouky,
  • Vejce – funguje jako pojivo mezi mlékem a moukou, pokud vejce zrovna nemáte po ruce, nezoufejte, známe mnoho tipů, čím nahradit vejce v receptech,
  • Sůl – je to dochucovadlo přesně podle rčení „sůl na zlato“. Bez špetičky soli bude těstu něco chybět.

Na těsto budeme potřebovat (pro 8-10 palačinek):

  • 125 g hladké mouky,
  • 2 vejce,
  • 300 ml mléka,
  • špetku soli,
  • a na smažení sádlo.

Jestliže se vám sádlo zdá divné, vyzkoušejte a uvidíte sami. Sádlo se nepřepálí téměř nikdy a nedovolí vašim palačinkám, aby se připekly. Stojíte-li si za svým, klidně použijte olej.

  1. Mouku prosejte přes sítko do mísy a přidejte k ní sůl.
  2. Vejce rozkvedlejte v mléce a za stálého šlehání metličkou, smíchejte s moukou a solí.
  3. Šlehejte tak dlouho, dokud těsto nebude hlaďoučké a husté asi jako smetana.
  4. Mísu zakryjte a nechejte minimálně půl hodiny v ledničce odstát, ale klidně i půl dne.

V případě, že se nám zdá těsto moc husté, přidáme trošku mléka, je-li málo husté, přidáme mouku a znovu dohladka vymícháme.

Palačinky s nutelou
Zdroj foto: Melica / Shutterstock.com

Smažení krok za krokem

Tu lehčí část máme zdárně za sebou a jdeme ke smažení.

  1. Suchou pánev dáme na plotýnku, kterou nastavíme tak na polovinu výkonu. Jakmile rukou kousek nad pánvičkou ucítíte sálat teplo, vpusťte do pánve půlku malé lžičky sádla a nechejte rozehřát.
  2. Těsto ještě naposledy promíchejte a pak vezměte malou naběračku a pomalu, krouživým pohybem vlijte doprostřed pánve. Okamžitě uchopte pánev, zvedněte ji nad zdroj tepla a naklánějte s ní tak, aby se z těsta vytvořila tenká souvislá vrstva po celém dnu pánve.
  3. Jakmile bude těsto na pánvi svrchu zaschlé, bublinky popraskají a změní se v krátery, je pravý čas k otočení palačinky.
  4. Vhodným plochým nástrojem ji podeberte a otočte. Z této strany se peče jen chviličku, než začnou puchýřky zlátnout.
  5. Pokud se první palačinka nepovedla, děláte to správně. Vezměte papírovou utěrku, vytřete s ní dno pánve, přidejte opravdu ždibek sádla a stejným způsobem, jako tu první, udělejte všechny ostatní. Už by měly být výstavní.

Sladké palačinky

Upečené palačinky dávejte na sebe a udržujte v teple, např. v troubě vyhřáté na 65 stupňů.

Zbývá vám už jen poslední věc, jednu po druhé promazat něčím, co máte rádi a klasicky zamotat nebo moderněji přeložit na půl a pak ještě jednou na půl.

Sladkou náplní palačinek může být klasický džem nebo čerstvé ovoce v kombinaci se šlehačkou, ale fantazii se meze nekladou, takže můžeme potřít i třeba Nutellou; povidly; oslazeným tvarohem smíchaným s troškou smetany; slazeným, v mléce svařeným mletým mákem; ořechovou náplní; na másle restovanými, slazenými strouhanými jablky s rozinkami. Zkrátka čímkoliv, co máte rádi.

Ze shora trošku pocukrujte, aby vypadaly hezky, a nechejte si chutnat.

Sladké palačinky
Zdroj foto: Rimma Bondarenko / Shutterstock.com

Palačinky ve světových kuchyních

Pokrmy typu českých palačinek jsou rozšířeny po celém světě, kde s nimi slaví větší či menší úspěchy. Ty největší slaví Francie a Maďarsko. V Maďarsku jsou stánky s palačinkami doslova na každém rohu. Člověk si tam vybírá z různých náplní, na co si jen vzpomněl. Maďaři je navíc připravují přímo před vámi.

Recept na palačinky plněné ořechy

Tento druh vévodí v Maďarsku všem ostatním. Nazývají se Gundel palacsinta. Ořechové palačinky se považují za slavnostní jídlo a bývají podávané i na svatbách. Tak snad si na nich také pochutnáte.

Suroviny:

2 vejce, 240 g hladké mouky, 200 ml mléka, 200 ml perlivé vody, 2 lžičky krystalového cukru, špetka soli, olej na smažení.

Na náplň: 180 g jemně sekaných vlašských ořechů, 3 lžíce rozinek, 2 lžíce kandované pomerančové kůry (Rozinky a kandovanou kůru si naložíme do poloviny dávky rumu nejlépe na noc předem), 120 g cukru krystal, 100 ml rumu, ½ lžičky skořice, 100 ml smetany ke šlehání.

Postup:

  1. Ingredience na těsto vymícháme hezky do hladka a necháme 20 minut stát.
  2. Na horkou pánev dáme trošku oleje a menší naběračkou nalijeme doprostřed pánve těsto, které rovnoměrně rozlijeme po pánvi.
  3. Opečeme jednu stranu, otočíme a dopečeme druhou. To vše – na prudkém oleji.
  4. Mezitím si připravíme náplň tak, že smetanu nalijeme do menšího hrnce, uvedeme k varu. Pak přidáme ořechy, skořici, cukr a okapané rozinky i kandovaný pomeranč. Vaříme na mírném ohni do zhoustnutí. Směs necháme vychladnout a nakonec do ní vmícháme zbytek rumu.
  5. Touto náplní potřeme palačinky a složíme je do tvaru šátečku, pocákáme čokoládou, případně ještě trošku posypeme zbytkem mletých oříšků.
Palačinky s ovocem
Zdroj foto: Ekaterina Markelova / Shutterstock.com

Zdravé palačinky

Pokud jste na dietě nebo se nechcete či nemůžete zpronevěřit zásadám zdravé výživy, i pro vás máme řešení. Navzdory tomu, jak výborné klasické palačinky jsou, se o racionální stravě mluvit nedá. Bílá mouka, bílý cukr, plnotučné mléko, smažení na tuku a na to všechno ještě sladký džem, není nic pro ty, kdo si hlídají váhu nebo zdraví. Ale přesto i oni si mohou na palačinkách pochutnat a nemít u toho výčitky svědomí.

Dáme vám několik zdravých tipů:

Palačinky z celozrnné mouky

Tento recept na palačinky z celozrnné mouky používá žitnou, špaldovou a pohankovou mouku, které jsou velmi zdravé pro naše zažívání a dodávají tělu velké množství vitamínů řady B, vlákninu a minerály.

Suroviny:

200 g pohankové, 100 g žitné a 100 g špaldové mouky, 1 litr ovesného mléka (můžete nahradit sójovým), špetka soli, 1 polévková lžíce olivového oleje (bez výrazného aroma), kokosový olej a opět nějakou zdravou náplň (třeba džem bez cukru, ovoce zkaramelizované na kousku másla nebo v troše vody rozvařené sušené ovoce).

Postup:

  1. V misce smícháme všechny mouky a sůl. Pomaličku do toho přidáváme mléko a olej. Intenzivně mícháme, aby se nám nevytvořily hrudky, ale můžeme si pomoci i mixérem.
  2. Těsto necháme čtvrt hodiny odstát, pak znovu lehce promícháme a na kokosovém oleji smažíme tenké palačinky.

Celozrnné palačinky se šunkou a sýrem

Suroviny:

200 ml mléka, 100 g pšeničné celozrnné mouky, 2 vejce, máslo na vytření pánve.

Na náplň:

100 g vepřové šunky, 60 g eidamu, 10 g smetanového sýra, čerstvá pažitka.

Postup:

  1. Z mouky, vajec a mléka vymícháme hustší těstíčko.
  2. Na kapičce oleje smažíme po obou stranách tenké placičky.
  3. Po usmažení všech palačinek si na pánev přidáme ještě jednu kapičku oleje a na ní si jen lehce opečeme na proužky krájenou šunku, kterou pak již mimo plamen smícháme s nahrubo strouhaným sýrem, krájenou pažitkou a  smetanovým sýrem.
  4. Vzniklou směsí naplníme palačinky, smotáme a obložíme horou čerstvé zeleniny.

Tip: Vyzkoušejte recept na nejlepší kynuté lívance

Palačinky z ovesných vloček

Oves je skvělým zdrojem energie a vitamínů řady A a B. Navíc oves obsahuje hodně železa, což prospěje krvetvorbě. Jeho přínos pro lidské zdraví by vydal na celý jeden článek, proto jmenujme jen to základní – pomáhá správnému trávení, stabilizuje krevní cukr a snižuje cholesterol. Připravte si zdravé ovesné palačinky.

Suroviny:

150 g mletých ovesných vloček, 2 vejce, vanilkový cukr, 4 polévkové lžíce cukru a 200 ml mléka, špetka soli a mleté skořice.

Postup:

  1. Smícháme mleté vločky, oba cukry, mléko, vejce, skořici i sůl a vymícháme těsto bez hrudek.
  2. Smažíme na oleji po obou stranách nepříliš tenké palačinky.
  3. Vzhledem k tomu, že cukr je již v samotném těstě, doporučujeme zkusit variantu, že každou placičku jen pokapeme javorovým sirupem a ozdobíme zakysanou smetanou a lístkem meduňky.

Fitness palačinky s tvarohem

Lehké, dietní, zdravé – to jsou tři základní atributy receptu na fitness palačinky. A pokud je posypeme drcenými oříšky, dodají nám ještě i pořádnou dávku zdravých omega-3 tuků. V případě, že redukujeme váhu, pak těchto palačinek nemůžeme sníst mnoho, ale s klidným svědomím si můžeme udělat dva kousky a ozdobit je směsicí čerstvého ovoce, které jim dodají sladkou příchuť a nám vitamíny a pocit sytosti. Uvedené množství surovin je uvedeno právě na tyto 2 palačinky.

Suroviny:

80 g nízkotučného tvarohu, 1 vejce, 25 g ovesné mouky, 1 vanilkový lusk, 80 ml vody a kokosový olej (2 g).

Postup:

  1. Vajíčko, tvaroh, mouku a vodu smícháme do tekutější konzistence (ale ne zase moc).
  2. Pánev rozehřejeme a mašlovačkou ji jen zlehka potřeme kokosovým tukem.
  3. Polovinu těsta na ni nalejeme a smažíme 3 minutky z každé strany.
  4. Zdobíme ovocem, sypeme oříšky, ale můžeme naplnit i nízkotučným jogurtem oslazeným sladidlem bez kalorií.
Fitness palačinky s tvarohem
Zdroj foto: Eva Daren / Shutterstock.com

A jako pomyslnou „třešničku na dortu“ přidáváme návod na neodolatelné vitariánské, neboli RAW palačinky.

RAW palačinky

RAW strava je nejzdravější druh jídel ze všech (pokud jste alergici, pak si musíte vytvořit obměnu, která vám bude nejvíce vyhovovat). Pomineme-li dobu sušení placek, které může klidně probíhat i v noci, pak jde i o způsob nejrychlejší. Ovocných variant může být hodně, my si připravíme banánovo-citronové palačinky. Tato kombinace je totiž nejoblíbenější.

Náplní bude tzv. „kešutella“ (hmota vzdáleně podobná nutelle, návod v textu) a čerstvé jahody. Nemáte-li na „kešutellu“ potřebné ingredience, můžete palačinky zevnitř pomazat oříškovým máslem. Nakonec do nich zamotáme ovoce, v našem případě banán, aby nám celou palačinku držely v pěkně kulatém tvaru. Banán můžeme nahradit jahodami nebo třeba úžasnou záležitostí, jakou je štrúdlová náplň. Návod na ni přidám níže.

Suroviny:

5 banánů a citrónovou šťávu.

Na „kešutellu“ si nachystáme:

150 g kešu oříšků (na noc ponořených do vody), 150 ml vody, 3 lžíce prášku z nepražených kakaových bobů (lze nahradit holandským kakaem, jen už to nebude čistá RAW strava), 4 lžíce medu.

Na „štrúdlovou“ RAW náplň:

2 jablka, 3 lžíce oříšků, 1 lžíce javorového (nebo agáve) sirupu, malinko citronové šťávy.

Postup:

  1. Banány umixujeme spolu s citrónovou šťávou na kaši.
  2. Na tác do sušičky, který vysteleme fólií (nebo na originál sušící tác na tekuté směsi) nalijeme přibližně 80 ml hladké hmoty a rozetřeme po celém obvodu na výšku 0,5 mm. Postup opakujeme na další a další tácy, až do spotřebování celého těsta (mělo by jich být tak 5).
  3. Dáme do sušičky a při teplotě 42 stupňů sušíme 8 hodin. Když přestanou lepit, měly by být hotové. Nesmí být vyschlé, musí zůstat trošku „gumové“. Takto připravené palačinky nám vydrží v suchu a chladu i několik měsíců.
  4. Příprava „kešutelly“ není nijak složitá. Namočené oříšky slijeme, dáme je do mixéru, přidáme vodu, med a kakaový prášek a rozmixujeme do hladka.
  5. Palačinky sloupneme z fólie. Do poloviny je natřeme „kešutellou“ a na přechod mezi namazanou a nenamazanou částí vyskládáme řadu ovoce (já dala banán vcelku, ale můžeme dát cokoliv). Palačinku stočíme a zešikma rozřízneme na půl.
  6. Po vršku rozházíme ještě pár kousků ovoce, drcených oříšků, můžeme zakápnout medem nebo datlovým sirupem a ozdobíme lístky meduňky.
Zdroj foto: Anna Mente / Shutterstock.com

Zdroj: allrecipes.com, thefullhelping.com, thekitchn.com


Vyzkoušejte další recepty na palačinky

Mohlo by se Vám také líbit
Zanechte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.