Auto nestartuje aneb jak vyměnit autobaterii

Pojďme si ukázat, jak přesně vyměnit autobaterii v autě, jak o ní patřičně pečovat a tím prodloužit její životnost. Vyhnete se tak situaci, že vás automobil nechá ve štychu v nevhodnou chvíli a ušetříte za servis. Víte například, jaká je průměrná životnost autobaterie a jak poznat vybitou baterii podle napětí? Podíváme se také na to, podle kterých parametrů vybrat novou baterii, aby do našeho vozu pasovala.

Hlavní funkcí autobaterie je dodání elektrického proudu do startéru a uvedení motoru do chodu. V případě rozbité nebo vybité baterie auto nejede a je třeba ho roztlačit nebo získat energii odjinud (typický obrázek: dvě auta s otevřenou kapotou spojená startovacími kabely). Abychom se vyhnuli takovému stavu, je třeba o autobaterii pečovat a nedílnou částí této péče je umět baterii správně vyměnit. V tomto článku se podíváme, jak na to.

Zdroj: Pixabay.com, Autor: StockSnap – https://pixabay.com/cs/photos/startovac%C3%AD-kabely-baterie-motor-926308/

Kdy je vhodný čas baterii vyměnit

Standardní životnost autobaterie je odhadem 4–6 let. Správnou údržbou může být tato doba o něco delší. Doporučuje se pravidelné nabíjení, dle pokynů výrobce. Záleží, jak často jezdíte. Na stav baterie není radno zapomínat, aby vás vozidlo nenechalo ve štychu, k čemuž dochází především v zimních měsících. Jasným signálem pro výměnu může být problematické startování. Na vině může být startér, svíčky nebo alternátor, ale nejčastěji to bývá způsobeno právě končící životností baterie. V tomto případě ji raději dobijte a poohlédněte se po nové. Zkušenější motoristi mohou sledovat napětí autobaterie – nemělo by klesnout pod 12.50 V, kdy dochází k takzvané sulfataci, která baterii poškozuje. Pod 12.00 V se zvyšuje šance, že baterie má namířeno do křemíkového nebe a plně nabitá baterie by měla ukazovat hodnotu okolo 12.75 V.

Zdroj: Pixabay.com, Autor: Pexels – https://pixabay.com/cs/photos/n%C3%A1%C5%99ad%C3%AD-no%C5%BEe-%C4%8Dern%C3%A1-a-b%C3%ADl%C3%A1-1845426/

Jak postupovat při výměně autobaterie

Pokud jste dospěli k závěru, že je na čase baterii vyměnit, naleznete zde přesný postup. Nejde o nic složitého – je to podobné jako měnit baterii v jiném elektronickém spotřebiči, pouze ve větším měřítku. Jste-li alespoň trochu manuálně zruční, po tomto návodu zvládnete výměnu sami. V opačném případě je tu vždy možnost vyhledat odborníka.

Kdy se do výměny raději nepouštět

Výměna autobaterie svépomocí je vhodná pouze pro starší typ vozů a stačí minimální manuální zručnost. Moderní vozy mají různé elektronické vychytávky, a kromě vynulování hodin, smazání nastavení autorádia může dojít i k chybám v palubním počítači. Některé moderní systémy vyžadují nastavení parametrů autobaterie v řídicí jednotce, a to je práce pro zkušeného automechanika.

Výměna bod po bodu

Kromě náhradní baterie budete potřebovat příslušné nářadí, většinou se jedná o šroubovák či patřičný očkový klíč (případně nástrčný klíč, ráčnový klíč, Gola sadu). Při zanesených kontaktech se vám bude hodit drátěný kartáč nebo brusný papír (lidově smirek). Chcete-li dbát o svou bezpečnost, použijte izolované nářadí, izolované rukavice a můžete použít i ochranné brýle. Tak jdeme na to:

  1. Ujistěte se, že jsou vypnuty všechny spotřebiče a zhasnutá světla, vyndejte klíček ze zapalování.
  2. Autobaterie bývá většinou na dobře přístupném místě pod kapotou. Může být celá zakrytovaná, častěji bývají pod krytem alespoň samotné svorky připojovacího kontaktu, ty opatrně sejměte.
  3. Kontakty povolte příslušným nářadím. Vždy se jako první odpojuje kontakt MÍNUS označený příslušným znaménkem (-) a černou barvou. Poté odpojte kontakt PLUS (+), označený červeně.
  4. Baterie je ještě navíc uchycena v držáku, odjistěte ji a opatrně vyjměte. Nesmí dojít k výtoku elektrolytu, je to žíravina a mohla by vám poleptat kůži a podráždit dýchací cesty.
  5. V tuto chvíli můžete prostor pro baterii vyčistit, stejně jako zkorodované kontakty. Můžete použít taky určené prostředky pro ochranu kontaktů – existují různé spreje a vazelíny.
  6. Vložte novou baterii a postupujte přesně v opačném pořadí, tedy: znovu zafixujte v držáku, připojte plusový kabel – v žádném případě nesmí dojít k přepólování! Až pak připojte mínusový kabel a dobře utáhněte. Vraťte na místo potřebné kryty.
  7. Otestujte funkčnost.

Starou baterii je nutno ekologicky zlikvidovat. Měl by vám to umožnit prodejce nové baterie, případně ji můžete odvést do sběrného dvora, kde mohou občané zdarma odevzdávat nebezpečný odpad. Existují také firmy, které od vás autobaterii za pár desítek korun vykoupí.

Zdroj: Pixabay.com, Autor: BruceEmmerling – https://pixabay.com/cs/photos/auto-motor-moto-automaticky-1564300/

Jak vybrat novou autobaterii

V první řadě se poohlédněte po příručce k vozu, pokud je to možné. Výrobce zde uvádí, jakou autobaterii byste měli použít. Různé internetové obchody umožňují vyhledání dílů do auta podle čísla VIN, ale ani to nemusí být stoprocentní. Náš zákazník, náš pán, a proto by vám v každém obchodě měli s výběrem poradit. Rozhodující parametry jsou tyto: rozměr, pólování, napětí, startovací proud, kapacita a často lidé berou ohled také na značku.

Rozměr

To jest délka, šířka, výška. Tyto parametry jsou důležité, aby se vám baterie vešla do uložení a vyhrazeného prostoru. Pokud nejsou parametry uvedené přímo na ní, jednoduše jí změřte.

Pólování

Přívodní kabely bývají přesně dlouhé pro připojení daných polarit a mohlo by se snadno stát, že baterii s opačnou polaritou nebude možné připojit. Polaritu zjistíte tak, že si otočíte stranu s pólama k sobě a řídíte se plusovým (+) kontaktem. Je-li vpravo, jedná se o pravou polaritu a naopak.

Napětí

Běžně dnes mají osobní automobily baterie o napětí 12 V. Nákladní automobily využívají též 12 V baterie, jen dvě a zapojené do série – výsledné napětí je pak 24 V.

Startovací proud

Udává se v ampérech (A). Obecně se dá říct, že pro benzínové motory se používá proud do 500 A, pro dieselové motory se volí startovací proud nad 600 A. Řiďte se pokyny výrobce nebo alespoň údaji z předchozí baterie.

Kapacita

Bývá uvedena v ampérhodinách (Ah) na štítku autobaterie. Pro běžné benzínové automobily je dostačující hodnota do 60 Ah, pro dieselové volíme raději hodnotu nad 70 Ah. Pokud to rozměry úložného prostoru dovolí, vůbec nic se nestane při nákupu baterie s vyšší kapacitou.

Zdroj: Pixabay.com, Autor: Pexels – https://pixabay.com/cs/photos/antick%C3%BD-automaticky-automobil-1868726/

5 tipů, jak prodloužit životnost baterie

Nejen správná péče, ale i šetrné zacházení nám může odložit výměnu baterie. Stačí se držet pár jednoduchých tipů:

  1. Startujte s vypnutými spotřebiči. Kdyby autobaterie uměla citoslovce, určitě by zaskučela při startu s rozsvícenými světly, musí totiž zvládnout vyvinout velký startovací proud a další zbytečný odběr není žádoucí. Také by si odkašlala, pokud necháváte zapnutý větrák při vypnutém motoru. Doporučuje se omezit používání spotřebičů při chodu na baterii (úprava zrcátek, stahování okének apod.).
  2. Zaměřte pozornost na časté dobíjení. Jak již bylo řečeno, spadne-li napětí pod určitou mez, baterii to škodí. Dobíjení probíhá i za jízdy, je k tomu však třeba delších tras, časté a krátké trasy baterii spíš škodí. Pokud jezdíte velice málo anebo vůbec, je vhodné autobaterii dobíjet autonabíječkou, klidně i jednou měsíčně. I pokud jezdíte často, nestojí na škodu si vypěstovat zdravý návyk a baterii preventivně před zimou dobít a tím zároveň zjistit, v jakém je stavu.
  3. U novějších vozů stojí za uváženou vypnutí funkce stop-start a tím životnost baterie prodloužit.
  4. Starší typ baterií umožňuje dolévání destilované vody a tím zvýšení hladiny elektrolytu (označeno ryskou). Novější typy jsou bezúdržbové.
  5. Pokud vozem nejezdíte vůbec, je dobré baterii vyndat a v nabitém stavu jí skladovat na chladném a suchém místě. Extrémní teploty jí nedělají dobře. I tak by se měla alespoň jednou za čas nabít, minimálně před návratem do vozu.

Buďme rádi za baterie

Představte si první automobily. Startovalo se klikou, místo klaksonu byl zvonek, světla byla na plyn a cestující si mohli akorát tak pozpěvovat. S technickým pokrokem přišla i elektronizace, objevil se první startér a s ním i první autobaterie. Přináší nám komfort, buďme za ní rádi a dopřejme jí péči stejnou měrou, jako zbytku vozu.

Zanechte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Používáním stránky souhlasíte s používáním cookies potřebných pro správného fungování webstránky, marketingové a analytické účely Souhlasím Více informací